“New technologies” and “old values”: The function of various text and media forms in literary studies

Authors

  • Anette Svensson Högskolan i Jönköping

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2015.1.1147

Keywords:

fiction, literary studies, literary value, multimodality, reading competence

Abstract

In a society where multimodal stories (movies, TV series, and computer games) have a big influence on young people, reports show that young people demonstrate a decrease in reading habits, reading comprehension, and reading abilities. This article analyses to what extent and in what way(s) various text and media forms are used in literary studies at upper secondary level in Sweden through interviews with five teachers, who offer their experiences, ideas, and thoughts on working with various fictional texts. The results show that novels are used most frequently, that the teachers struggle with the decrease in reading habits among their students, that the students prefer and show great knowledge about films, that there is an absence of multimodal fictional texts in literary studies, and that the teachers see that neither text form nor media form has an impact on student performance.

References

Alexandersson, Mikael & Hansson, Thomas (2011). Unga nätmiljöer: Nya villkor för samarbete och lärande. Lund: Studentlitteratur.

Bruner, Jerome K (2002). Kulturens väv. Göteborg: Daidalos. Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (2011). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In Norman K. Denzin & Yvonna S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research. (1-20). London: Sage.

Elmfeldt, Johan & Erixon, Per-Olof (2007). Skrift i rörelse: Om genrer och kommunikativ förmåga i skola och medielandskap. Stockholm: Brutus Östlings Bokförlag Symposion.

Fairclough, Norman (1995). Media discourse. London: Edward Arnold. Galleta, A (2013). Mastering the semi-structured interview and beyond: From research design to analysis and publication. New York: New York University Press.

Graffman, Katarina & Fredriksson, Johan (2010). Jag ser mig: En etnografisk studie av barns och ungas förhållande till programmet Idol. Stockholm: Medierådet.

Kotler, Philip (1986). The Prosumer Movement: A New Challenge for Marketers. In Richard J. Lutz (Ed.), Advances in Consumer Research, 13. (510-513). Provo: Association for Consumer Research.

Kress, Gunther R. (2003). Literacy in the new media age. London: Routledge.

Levy, Michael (1997). Computer-assisted Language Learning: Context and Conceptualisation. Oxford: Oxford University Press.

Linderoth, Jonas & Olsson, Camilla (2010). Världen som spelplan – gränsöverskridande i onlinespelskulturen. Stockholm: Medierådet.

Lundström, Stefan & Olin-Scheller, Christina (2010). Narrativ kompetens: En förutsättning i multimodala textuniversum? Tidskrift för Litteraturvetenskap, 2010:3–4, 107–117.

Medierådet (2008). Ungar & medier. Fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier. Stockholm: Medierådet.

Multimodality (n.d.). Oxford English Dictionary. Access. http://www.oed.com

Olin-Scheller, Christina (2008). Såpor istället för Strindberg? Litteraturundervisning i ett nytt medielandskap. Stockholm: Natur & Kultur.

Palm, Anders (2009). Egenart, egenskaper, egenvärden. Bidrag till en litterär värdeteori. In Anders Mortensen (Ed.), Litteraturens värden. (281-309). Eslöv: Brutus Östlings förlag Symposion.

Persson, Magnus (2007). Varför läsa litteratur? Om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen. Lund: Studentlitteratur.

Person, Magnus (2012). Den goda boken. Samtida föreställningar om litteratur och läsning. Lund: Studentlitteratur.

Siegel, Marjorie (2006). Rereading the Signs: Multimodal Transformations in the Field of Literacy Education. Language Arts, 84:1, 65-77.

Skolverket (1994). Läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94). Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 (Gy11). Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2013). Kraftig försämring i PISA. http://www.skolverket.se/press/pressmeddelanden/2013/kraftigforsamring-i-pisa-1.211208 (Accessed 2014-06-18).

Skolverket (n.d.a). Ett vidgat textbegrepp. http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/2.2454/2.2911/2.3115/ett-vidgat-textbegrepp-1.14749 (Accessed 2012-02-16).

Skolverket (n.d.b). PISA i korthet. http://www.skolverket.se/statistik-ochutvardering/internationella-studier/pisa (Accessed 2014-06-18).

SOU 2012:65. Läsandets kultur. Slutbetänkande av litteraturutredningen. Stockholm: Fritzes.

Sundqvist, Pia (2009). Extramural English matters: Out-of-school English and its impact on Swedish ninth graders’ oral proficiency and vocabulary. (Doctoral Dissertation). Karlstad: Karlstad University Studies.

Svensson, Anette (2014). The media habits of young people in Sweden: The use of fictional texts in school and recreational contexts. Education Inquiry, 5:3,1-21.

Svensson, Patrik (2008). Språkutbildning i en digital värld - Informationsteknik, kommunikation och lärande. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag.

Toffler, Alvin (1980). The Third Wave. New York: Bantam.

Vigmo, Sylvi (2010). New Spaces for Language Learning: A study of Student Interaction in Media Production in English. (Doctoral Dissertation). Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.

Downloads

Published

2015-03-01

How to Cite

Svensson, A. (2015). “New technologies” and “old values”: The function of various text and media forms in literary studies. Educare, (1), 117–138. https://doi.org/10.24834/educare.2015.1.1147

Issue

Section

Articles