Folkbildningen och det sociala kapitalet

Authors

  • Peter Håkansson Malmö högskola

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2015.1.1143

Keywords:

bonding social capital, bridging social capital, folkbildning, social capital, study associations

Abstract

This article investigates how bridging social capital can be created in the study associations’ activities. It is specifically bridging social capital that has positive effects on society because it boosts economic activity and shapes general trust. The study is built on interviews with study associations’ representatives and a developed conceptual model of bonding and bridging social capital where these categories are placed in two different dimensions. In the strongest definition of bonding social capital we find groups that are homogenous and who knows each other well. In the corresponding definition of bridging social capital we find groups that are heterogeneous and that know each other less well. A hybrid between these two can be groups that are homogenous, but know each other less well. A conclusion from the interview is that the study associations’ activities exist in all of these definitions. However, the creation of homogenous groups takes place more or less “natural”. The creation of heterogeneous groups, on the other hand, needs a force or a decision from the outside. Here the study association can play a major role.

References

Andersson, Eva, Larson, Monica & Lindgren, Lena (2009). Studiecirkeldeltagare 2008. En studie om deltagare i studieförbundens studiecirkelverksamhet. Folkbildningsrådet utvärderar no 2 2009. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Andersson, Martin & Mellander, Charlotta (2011). Folkbildning i Sveriges kommuner – spridning och relation till socioekonomiska strukturer. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Arensmeier, Cecilia (2013). Studiecirklar och socialt kapital. I Bernt Gustavsson & Matilda Wiklund (Red.) Nyttan med folklig bildning: en studie av kapitalformer i folkbildande verk (ss. 113-147). Lund: Nordic Academic Press.

Beugelsdijk, Sjoerd and Smulders, Sjak (2009). Bonding and Bridging Social Capital and Economic Growth, Discussion Paper No. 2009-27, Tilbury University.

Bjurström, Erling & Harding, Tobias (red.) (2013). Bildning och demokrati: nya vägar i det svenska folkbildningslandskapet. Stockholm: Carlsson.

Bourdieu, Pierre (2007). The Forms of Capital. I A. R. Sadovnik (Red.), Sociology of Education. New York: Routledge.

Coleman, James S. (1990). Foundations of social theory. Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.

Coleman, James S. (1971). Resources for social change: race in the United States. New York: Wiley.

Field, John (2005). Social capital and lifelong learning. Bristol: Policy.

Folkbildningsrådet (2014). Hemsidan. http://www.folkbildning.se/om-folkbildningsradet/ Nerladdat 2014-05-26.

Harding, Tobias, Tannå, Sara & Lejhall, Jens (2013). Kulturprogrammens betydelse för lokalsamhället. Utvärdering avstudieförbundens kulturprogram. Utvärdering 1. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Hasselberg, Ylva (2009). Vem vill leva i nätverkssamhället? I Ylva Hasselberg (Red.) Vem vill leva i kunskapssamhället? Essäer om universitetet och samtiden, (ss. 5-29). Hedemora/Möklinta: Gidlunds förlag, 2009.

Håkansson, Peter (2011). Ungdomsarbetslösheten: om övergångsregimer, institutionell förändring och socialt kapital. Diss. Lund: Lunds universitet.

Håkansson, Peter & Harding, Tobias (2014). Kulturprogrammens betydelse för deltagarna. Utvärdering av studieförbundens kulturprogram: Utvärdering 2. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Knack, Stephen & Keefer, Philip (1997). Does Social Capital Have an Economic Payoff? A Cross-country Investigation. The Quarterly Journal of Economics, pp. 1251-88.

Larsson, Staffan (2010). Seven aspects of democracy as related to study circles. International Journal of Lifelong Education, 20:3, 199-217, DOI: 10.1080/02601370110036073.

Leonard, Madeleine (2004). Bonding and Bridging Social Capital: Reflections from Belfast. Sociology, Volume 38(5): 927-944, DOI: 10.1177/0038038504047176.

Lindgren, Lena (1996). Kan en filthatt stärka demokratin?: om mål och ideal i folkbildningssammanhang. Stockholm: Carlsson.

Lundin, Johan & Söderman, Johan (2012). Unity – Hiphop, socialt kapital och lärande i Studieförbundet Vuxenskolan. Malmö: Studieförbundet Vuxenskolan.

Muir, Jenny (2010). Bridging and Linking in a Divided Society: A Social Capital Case Study from Northern Ireland. Urban Studies, 48(5), 959-976.

North, Douglass C. (1993). Institutionerna, tillväxten och välståndet. (1. uppl.) Stockholm: SNS.

Putnam, Robert D. (2000). Bowling Alone. The Collapse and Revival of American Community. New York: Touchstone. (sv. övers. (2001) Den ensamme bowlaren: den amerikanska medborgarandans upplösning och förnyelse. Stockholm: SNS förlag).

Putnam, Robert D. (1996). Den fungerande demokratin: medborgarandans rötter i Italien. Stockholm: SNS förlag.

Putnam, Robert D. (1993). Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

Quibria, M.G. (2003). The Puzzle of Social Capital A Critical Review. Asian Development Review, vol. 20, no. 2, pp.19-39.

Rothstein, Bo (2003). Sociala fällor och tillitens problem. Stockholm: SNS Förlag.

Sobel, Joel (2002). Can We Trust Social Capital. Journal of Economic Literature , pp. 139-154.

SOU 2004:30. Folkbildning i brytningstid. Slutbetänkande av Utredningen för statens utvärdering av folkbildningen 2004. Stockholm.

Stolle, Dietlind (2001). Clubs and congregations: the benefit of joining organizations. i K. S. Cook, Trust in Society. New York: Russell Sage Foundation.

Tovatt, Caroline (2013). Erkännandets Janusansikte. Det sociala kapitalets betydelse i arbetslivskarriärer. (Doktorsavhandling) Stockholm: Santérus Academic Press Sweden.

Ungdomsstyrelsen (2010). Ung idag 2010: en beskrivning av ungdomars villkor.

Uslaner, Eric M. (2002). The moral foundation of trust. New York: Cambridge University Press.

Vogel, Joakim, Amnå, Erik, Munck, Ingrid, & Häll, L., (2003). Föreningslivet i Sverige – välfärd, socialt kapital, demokratiskola. Örebro: Statistiska centralbyrån (SCB).

von Essen, Johan & Sundgren, Gunnar (red.) (2012). En mosaik av mening: om studieförbund och civilsamhälle. Göteborg: Daidalos.

Williamson, Oliver (2000). New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead. Journal of Economic Literature, Vol. 38, pp. 595-613.

Zak, Paul J. & Knack, Stephen (2001). Trust and Growth. The Economic Journal, 111 (April), pp. 295-321.

Downloads

Published

2015-03-01

How to Cite

Håkansson, P. (2015). Folkbildningen och det sociala kapitalet. Educare, (1), 31–51. https://doi.org/10.24834/educare.2015.1.1143

Issue

Section

Articles