Ett enande band bland Nordens alla samer
Slöjd på Samernas folkhögskola/Sámij álmmukallaskåvllå
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2019.1.5Keywords:
Folkhögskola, Identitet, Samer, Slöjd, UtbildningshistoriaAbstract
From its establishment in 1942, the Sami folk high school included crafts as an important part of its education program. The Swedish Mission Society, who founded the school, not only wanted to educate Sami youth to better their chances on the labour market but also to give them the opportunity to get acquainted with their Sami culture. Thus Sami crafts had a crucial role in educational activities at the folk high school. With the help of Gert Biesta’s concepts, the article shows that crafts had a socializing function. The teaching strengthened the students’ collective identity and provided them with traditional skills and knowledge. However, Lennart Wallmark, the school principal (1942-1972), stressed the importance of learning crafts for other purposes. Influenced by religious thinkers, he stated that the students would also be strengthened as individuals: a process of subjectification. Moreover, the crafts lessons had a third function: qualification. Though the studies were not vocational as such, they could simplify the process of procuring the quality label bestowed by the Sami organization Same Ätnam to crafts of especially high quality. Wallmark and the teachers in crafts were important for the development of craft education at the folk high school. However, Same Ätnam’s ideas of Sami handicraft and government regulations were also influential. These inner and outer forces contributed to the teaching so that it, on one hand, did not change much but, on the other hand, was congruous with the rest of the society.
References
Webbresurser
Duodji/Duodje/Vätnoe-Slöjdlinjen 1-2 år. Tillgänglig 16-01-22 på http://www.samernas.se/utbildningar/duodji-sameslojdlinje/.
Elsa Aira. Tillgänglig 15-10-08 på http://www.nsd.se/nyheter/elsa-aira-3606907.aspx.
Historik Samernas Folkhögskola/utbildningscentrum 1943–. Tillgänglig 16-04-22 på http://www.samernas.se/om-samernas/historik/.
Lars Pirak är död. Tillgänglig 180102 på http://www.nsd.se/nyheter/?articleid=4040402.
Nilsson, Ingemar. Otto A Salomon. Tillgänglig 16-04-21 på https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=6328.
Sámi allaskuvla/Sámi University College. Tillgänglig 15-01-21 på http://samas.no/se 15-01-21.
Ågren, Katarina. Hemslöjdsrörelsen. Tillgänglig 15-11-26 på http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/hemsl%C3%B6jd.
Tryckt material
Berge, Britt-Marie (1992). Gå i lära till lärare: en grupp kvinnors och en grupp mäns inskolning i slöjdläraryrket. Umeå:Umeå universitet.
Biesta, Gert (2009). ”Good Education in an Age of Measurement: on the need to reconnect with the questions of purpose in Education”, i Educational Assessment, Education and Accountability 21:1.
Biesta, Gert (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber.
Biesta,Gert (2012). ”Have lifelong learning and emancipation still something to say to each other”, i Studies in the Education of Adults Vol. 44. 5-20.
Blair Stevenson, Charles (2001). Modern Indigenous Curriculum: Teaching Indigenous Knowledge of Handicraft at Sámi Colleges in Finland and Norway. Montreal: McGill University, Masteruppsats.
Borg, Kajsa (2001). Slöjdämnet: intryck- uttryck – avtryck. Linköping: Linköpings universitet.
Danielson, Sofia (1991). Den goda smaken och samhällsnyttan: om Handarbetets Vänner och den svenska hemslöjdsrörelsen. Stockholm: Nordiska Museet.
Durra Scheffy, Zoë-hateehc (2004). Sámi Artistry, Identity, and Indigenism in Museums and Markets. Bloomington: Indiana University, s. 296–297.
Franzén, Elisie C (2001). Att bryta upp och byta land. Stockholm: Natur och kultur 2001.
Guttorm, Gunvor (2001). Duoji bálgat – en studie I duodji: kunsthåndverk som visuell erfaring hos et urfolk. Tromsø: Universitetet i Tromsø.
Hyltén-Cavallius, Charlotte (2007). Traditionens estetik: spelet mellan inhemsk och internationell hemslöjd. Stockholm: Carlssons bokförlag.
Hyltén-Cavallius, Charlotte (2014). ”Om organisering av äkthet, erkännande och identifikation i sámi duodji”, i Katarina Ek-Nilsson och Birgitta Meurling (red.) Talande ting: berättelser och materialitet. Uppsala: Institutet för språk och språkminnen. 105–120.
Nyheter från Samernas folkhögskola, publicerad 1955. Forskningsarkivet Umeå universitet, Samernas folkhögskola 50 D, Ö1 Elevtidning.
Pirak, Lars (1960). ”Slöjden – en källa till liv”, i Bland Sveriges samer: Årsskrift Svenska missionssällskapet Kyrkan och samerna 1959-1960. Umeå: Svenska missionssällskapet.
Robach Claes (red.) (1971). Den nya människan: en studiebok om Moralisk upprustning. Stockholm: Verbum.
Salimi, Khalid (1997). Mångfald och jämställdhet- om rasism, fördomar och identitet. Stockholm: PM Bäckström förlag 1997.
Salomon, Otto (1962). Tankar om pedagogisk slöjd. Stockholm: Fackläraren.
Sarri Nordrå, Anna Helena & Blind Olsson, Anna Maria (red.) (2004). Eldsjälen Lennart Wallmark: rektor på Samernas folkhögskola 1947-72, Samernas utbildningscentrum, Jokkmokk 2004.
Schöpflin, George (2010). The dilemmas of Identity. Tallinn: Tallinn University Press.
Svenska Dagbladet 9/4 1946.
Utsi, John Erling, Rutschman, Thomas & Guttorm, Gunvor (1997). Om samer och duodji: the Saami people and duodji. Jokkmokk: Sameslöjdsstiftelssen.
Wallmark, Lennart (1948). ”Samernas Folkhögskola: Föredrag vid Holamötet”, i Tidskrift för Svenska folkhögskolan.
Wallmark, Lennart (1952),”Samernas folkhögskola 10 år: en återblick jämte aktuella synpunkter på svårigheter och glädjeämnen”, i Bland Sveriges samer 1951–1952, (Umeå 1952), 9–29.
Wallmark, Lennart (1959). ”Den nya människan”, i Bland Sveriges samer 1958–1959, 18–24.
Wallmark, Lennart (1963) ”Det skapande och estetiskt fostrande arbetets betydelse för människan”, i Bland Sveriges samer 1962–1963. 8–15.
Wallmark, Lennart (1964). ”En ny kurstyp på Samernas Folkhögskola: fristående ämneskurs i sameslöjd”, i Bland Sveriges samer: Årsskrift Svenska missionssällskapet Kyrkan och samerna 1963–1964, Umeå.
Arkiv
Ajtte, Samernas folkhögskola – SMS, Kurser F2:12, Undervisningsjournal 47-51.
Ajtte, Samernas Folkhögskola - SMS. Betyg och intyg mm. 1943–1974, F3:2.
Ajtte, Samernas Folkhögskola. Långa kurser 1974–82, F7A:2.
Ajtte, Samernas Folkhögskola – SMS. Kurser 1943–1945, F2:5, Samernas folkhögskola – SMS.
Protokoll för Same ätnams årsmöte 9/4 1946, Protokoll för Same ätnams årsmöte 1/4 1947, Ájtte Svenskt fjäll- och samemuseum, Samernas Folkhögskola (Ájtte) E1.
Ajtte, Samernas folkhögskola – SMS, Redogörelse för Samernas folkhögskola, F5:
Wallmark, Lennart (1944). Redogörelse för Samernas folkhögskola: 1943–1944, Jokkmokk.
Wallmark, Lennart (1945). Redogörelse för Samernas folkhögskola: 1944–1945, Jokkmokk.
Wallmark, Lennart (1951). Redogörelse för Samernas folkhögskola: 1950–1951, Jokkmokk.
Wallmark, Lennart (1956). Redogörelse för Samernas folkhögskola: 1955–1956, Jokkmokk.
Wallmark, Lennart (1961). Redogörelse för Samernas folkhögskola: 1960–1961, Jokkmokk.
Wallmark, Lennart (1966). Redogörelse för Samernas folkhögskola: 1965–1966, Jokkmokk.
Wallmark, Lennart (1969). Redogörelse för Samernas folkhögskola: 1968–1969, Jokkmokk.
Wallmark, Lennart (1970). Redogörelse för Samernas folkhögskola: 1969–1970, Jokkmokk.
Östlund, Birgitta (1971). Redogörelse för Samernas folkhögskola: 1970–1971, Jokkmokk.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Johan Hansson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
