Vad händer inom utbildningshistoria – några nedslag
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2019.1.1Abstract
Utbildning brukar ses som lösningen på en rad olika problem i samhället, allt från sociala orättvisor till att servera näringslivet med adekvat arbetskraft. Få ämnen i den samhälleliga debatten väcker så starka känslor som utbildning gör. Inte sällan diskuteras utbildningen och dess roll med överhettade politiska och ideologiska tongångar.
References
Axelsson, Thom (2007). Rätt elev i rätt klass: Skola, begåvning och styrning 1910–1950. (diss.) Linköping: Tema.
Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2017) Maktens skepnader och effekter: En maktanalys i Foucaults anda, Lund: Studentlitteratur.
Berg, Anne, Larsson Esbjörn, Michaelsson, Madeleine, Westberg, Johannes & Åkerlund, Andreas, (red.) (2017) Utbildningens revolutioner: Till studiet av utbildningshistorisk förändring, Uppsala: Utbildningshistoriska meddelanden 5.
Berg, Gunnar (2017) ”Skolans statliga uppdrag: kompetensutveckling och kulturreproduktion” Pedagogisk forskning i Sverige, Vol 23, nr. 5.
Broady, Donald, Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (2010) ”Utbildningens sociala och kulturella historia − en översikt” i Esbjörn Larsson & Johannes Westberg (red.) Utbildningens sociala och kulturella historia Meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, Uppsala: SEC.
Corsaro, William A. (2014) The Sociology of Childhood, (fourth edition), London: SAGE Publications Inc.
Depaepes, Marc (2010a) ”Utbildningshistoria som forskningsområde Några historiografiska, teoretiska och metodologiska synpunkter”, i Esbjörn Larsson & Johannes Westberg (red.) Utbildningens sociala och kulturella historia Meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, Uppsala: SEC.
Depaepes, Marc (2010b) “The Ten Commandments of Good Practices in History of Education Research”, Zeitschrift fur pädagogische Historagraphie 16.
DN (2018, 2018-07-02), ”Kunskapsskolan är bästa medicinen mot fakta-Resistens”, Dagens Nyheter, Isak Skogstad.
Englund, Tomas (2000) ”Högre utbildning och demokrati”, Utbildning & demokrati, nr. 1.
Englund, Tomas (2004) ”Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna”, Pedagogisk forskning i Sverige, nr. 1.
Expressen (2016, 2016-08-25) ”Modig professor krossar flumskolan”, Ann-Charlotte Marteus.
Florin, Christina (1987) Kampen om katedern: Feminiserings- och professionaliseringsprocessen inom den svenska folkskolans lärarkår 1860–1906, Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (2017) ”Formeringen av det pedagogiska kunskapsområdet – mot ett forskningsprogram”, Pedagogisk forskning i Sverige, Vol 23, nr. 5.
GP (2016, 2016-09-20) ”Skolans djupa kris stavas Jan Björklund (L)”, Göteborgs-Posten, Sten Svensson, Daniel Suhonen, Mats Wingborg.
Historisk tidskrift (2016), Tema historikerns roll i försoning. Nr 3.
Hobsbawm, Eric (1988). “History from Below – Some Reflections.” i History from Below: Studies in Popular Protest and Popular Ideology, edited by Frederick Krantz, 13-27. Oxford: Basil Blackwell.
Hultén, Magnus (2019a) ”Vår tids rädsla för flum”, Skola och Samhälle.
Hultén, Magnus (2019b, kommande) Striden om den goda skolan: Hur kunskapsfrågan enat, splittrat och förändrat svensk skola och skoldebatt, Lund: Nordic Academic Press.
Hunter, Ian (1994) Rethinking the School: Subjectivity, bureaucracy, criticism, New York: St. Martin Press.
Hunter, Ian (1996) ”Assembling the school”, i Foucault and political reason: Liberalism, neo-liberalism and rationalities of government, ed. Andrew Barry, Thomas Osborne, Nikolas Rose, London: ULC Press.
James, Allison & Prout, Alan (red.) (2014) Constructing and Reconstructing Childhood Contemporary issues in the sociological study of childhood, London: Imprint Routledge.
Landahl, Joakim (2015) “Emotions, power and the advent of mass schooling” Paedagogica historica, Vol. 51, no 1-2, p. 104-116.
Larsson, Anna (2010) ”Mobbningsfrågan i förändring Efterkrigstidens synsätt på skolbarns kamratrelationer”, Historisk Tidskrift, Vol. 130, (2): 241–264.
Larsson, Anna; Norlin, Björn; Rönnlund, Maria (2017) Den svenska skolgårdens historia: skolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum, Umeå: Umeå studies in history and education, 16.
Lejon, Kjell O (1999) Tvångssteriliseringarna och Svenska kyrkan 1935–1975, Uppsala: Svenska Kyrkans Forskningsråd.
Liedman, Sven-Eric, (2000) ”Demokrati, kunskap och fantasi”, Utbildning & demokrati, nr. 1.
Liedman, Sven-Eric, (2003) I skuggan av framtiden: Modernitetens idéhistoria, Stockholm: Albert Bonniers Förlag.
Lindmark, Daniel, (2015) “Educational History in the Nordic Region: Reflections from a Swedish Perspective”. Espacio, Tiempo y Educació, 2(2): 7–22.
Larsson, Esbjörn (2017) ”Enhetsskoletanken som försvann” i Berg, Anne, Larsson Esbjörn, Michaelsson, Madeleine, Westberg, Johannes & Åkerlund, Andreas, (red.) Utbildningens revolutioner: Till studiet av utbildningshistorisk förändring, Uppsala: Utbildningshistoriska meddelanden 5.
Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (2019) Utbildningshistoria – en introduktion, (upp. 3) Lund: Studentlitteratur.
Linné, Agneta, (2018) ”Pedagogik, institution och kunskapsobjekt: Personliga noteringar och reflektioner”, Pedagogisk forskning i Sverige, Vol. 23, nr 5.
Lyotard, Jean-Francois (1984) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, tran. Geoff Bennington and Brian Massumi, Manchester: Manchester University Press.
Malpas, Simon (2003) Jean-Francois Lyotard, London and New York: Routledge.
Nilsson, Roddy (2005) ”Postmodernism, källkritik och historieskrivning”, Historisk tidskrift, nr 2.
Petterson, Lars (2003) ”Pedagogik och historia: En komplicerad förbindelse”, i Staffan Selanders (red.) Kobran, nallen och majjen: Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning, Myndighet för skolutveckling.
Popkewitz, Thomas S., Franklin, Barry M. & Pereyra, Miguel A. (2001) ”History, the Problem of Knowledge and the New Cultural History of Schooling”, i Thomas S. Popkewitz, Barry M. Franklin & Miguel A. Pereyra (eds.), Cultural History and Education: Critical Essays on Knowledge and Schooling, New York/London, Routledge Falmer 2001, s. 3–42.
Sandin, Bengt (1986) Hemmet, gatan, fabriken eller skolan: Folkundervisning och barnuppfostran i svenska städer, Lund: Arkiv.
Sandin, Bengt (2003) ”Skolan, barnen och samhället i ett historiskt perspektiv, i Staffan Selander (red.) Kobran, nallen och majjen: Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning, Myndighet för skolutveckling.
Sandin, Bengt & Sundkvist, Maria (2014) Barn, barndom och samhälle – Svensk utbildningshistoria. Malmö: Gleerups.
Sandin, Bengt & Säljö, Roger (red.) (2006) ”Utbildningsvetenskap”, i Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering, Stockholm: Carlssons.
SOU 2008:109 En hållbar lärarutbildning: Betänkande, Stockholm.
SvD (2016, 2016-12-06) ”Björklunds reformer bakom lyft i skolan, Svenska Dagbladet”, Joar Forssell & Romina Pourmokhtari,
SvD (2017, 2016-08-20) ”Synen på kunskap är skolans största problem”, Svenska Dagbladet, Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar & Ingrid Wållgren.
Tröhler, Daniel (2019 kommande) "School legislation, mass schooling, and historiography”, i Johannes Westberg, Lukas Boser & Ingrid Brühwiler (red.) School Acts and the Rise of Mass Schooling: Education Policy in the Long Nineteenth Century, London: Palgrave Macmillan
Vitbok om relationen mellan Svenska kyrkan och samerna (2016), /www.svenskakyrkan.se/forskning/vitboken
Westberg, Johannes (2011) ”Förskolan historia: En introduktion till ett växande forskningsfält”, i Johannes Westberg (red.) Förskolans aktörer: Stat, kår och individ i förskolans historia, Uppsala: Swedish Science Press.
Westberg, Johannes (2017) ”Vad är utbildningshistoria? Ett utbildningsfälts historia, framtid och relation till pedagogikämnet”, Utbildning & demokrati, nr 3 2017.
Westberg, Johannes (2018), “A Comparative History from Below? A Local and Mundane International History of Nineteenth Century Schooling”, Rivista di storia dell’educazione vol. 5, no. 2, 111–132. https://doi.org/10.4454/rse.v5i2.148.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Thom Axelsson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
