Social and Educational Consequences of Language Attitudes

Authors

  • James J. Bradac
  • Howard Giles

DOI:

https://doi.org/10.58221/mosp.v85i1.10381

Abstract

I denna artikel diskuterar James Bradac och Howard Giles förhållandet mellan språkliga attityder och språkundervisning. Förf., som båda är verksamma vid University of California at Santa Barbara, har publicerat ett stort antal arbeten inom områdena Communication Studies och The Social Psychology of Language. Bland Bradacs arbeten märks Language and Social Knowledge (1982; tills.m. C. Berger). Han är vidare redaktör för tidskriften Human Communication Research. Giles är tills.m. P.F. Powesland författare till den viktiga monografin Speech Style and Social Evaluation (1975) och, tills.m. W.P. Robinson, redaktör för den nya Handbook of Language and Social Psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

1991-05-27

How to Cite

Bradac, J. J., & Giles, H. (1991). Social and Educational Consequences of Language Attitudes. Moderna Språk, 85(1), 1–11. https://doi.org/10.58221/mosp.v85i1.10381

Issue

Section

Original Articles