Lärarens lösningsfokuserade strategier i arbetet med elever som utmanar

Författare

  • Hans Ek
  • Rikard Eriksson
  • Mikael Ebefors
  • Pål Ellingsen

Nyckelord:

Skolproblem, Relationer, Lösningsfokuserade strategier, Praktikgemenskap, Tvärprofessionell samverkan, Arbetsintegrerat lärande

Abstract

För att nå framgång i arbetet kring de elever som utmanar skolan mest så ställs automatiskt högre krav på den enskilde lärarens kompetens och prestationer som inte direkt har med kunskapsutveckling att göra, något som många lärare inte heller anser sig ha tillräckligt med utbildning och erfarenhet för att hantera.  Skolans fokus på ett problemorienterat synsätt tenderar ofta att köra fast när det gäller att hitta lösningar som hjälper ungdomarna att utvecklas. Detta lösningsfokuserade perspektiv framhäver vikten av att försöka utveckla elevens starka sidor som en motpol till det som inte fungerar. Utifrån denna ansats sker en förskjutning från riskfaktorer till friskfaktorer. Syftet med den här studien var att undersöka hur en kurs i lösningsfokuserat arbetssätt påverkat lärares förhållningssätt och bemötande i relation till enskilda elevers problematik med utmanade beteenden.  Sex lärare inom grundskolan intervjuades. Intervjuerna studerades med tematisk analys som metod. Lärarna i studien har genom utbildningen i lösningsfokuserade strategier skapat sig en ökad förståelse för den betydelsefulla sociala dimension i enskilda elevers skolproblem, och att dessa problem inte tillkommer oberoende av det sammanhang som eleven lever i. Det är alltså i samspelet med elevens sociala kontext som svårigheterna upplevs och tilldelas sin mening. Den här studien visar att elever riskerar att bli kategoriserade som problematiska genom de typifieringar de blir föremål för.  

Författarbiografi

Hans Ek

Child- and aolescent Psychiatry, Nu Hospital Organisation, Sweden

Downloads

Publicerad

2021-05-03

Referera så här

Ek, H., Eriksson, R., Ebefors, M., & Ellingsen, P. (2021). Lärarens lösningsfokuserade strategier i arbetet med elever som utmanar. Socialmedicinsk Tidskrift, 98(2), 303–315. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/38057

Nummer

Sektion

Forskning och teori