Föräldrarstöd på selektiv och indikerad nivå: En sammanfattning av forskningsläget
Nyckelord:
Föräldrastöd (föräldraskapsstöd), effekter, forskningsöversikt, beteendeproblem, föräldrarAbstract
Abstrakt
I artikeln ges en översikt av effekterna av selektivt och indikerat föräldrastöd, med ett särskilt fokus på föräldrastöd som syftar till att minska barns beteendeproblem. Vi går igenom den internationella litteraturen och ger exempel på studier från Sverige. Ofta ses att föräldrastödsprogram baserat på social inlärningsteori, ibland kombinerat med anknytningsteori, ger en måttlig, medelstor effekt på barnens beteendeproblem. Artikeln beskriver olika föräldrastödsprogram, ger exempel på moderatorer och processer som utvärderats, och reflekterar kring strategier för ökad tillgång till föräldrastödsprogram.
Abstract
This article provides an overview of the effects of selective and indicated parenting programs, with a special focus on parenting programs that aim at reducing behavioral problems among children. We review the international literature and provide examples of studies from Sweden. Parenting programs based on social learning theory, sometimes combined with attachment theory, give a moderate, medium-sized effect on children’s behavior problems. The article describes different parenting support programs, gives examples of moderators and processes evaluated, and reflects on strategies for improved access to parenting programs.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.