Dansintervention för att stärka psykisk hälsa hos tonårsflickor
Nyckelord:
ans, fysisk aktivitet, interventionsstudie, stress, ungdomshälsaAbstract
Abstract
Bakgrund: Effektiva insatser efterfrågas för att minska psykisk ohälsa bland tonårsflickor.
Metod: Totalt inkluderades 112 flickor 13–18 år med symtom på psykisk ohälsa; 59 randomiserades till dansgrupp, 53 till kontrollgrupp. Interventionsgruppen erbjöds kravlös dans med fokus på rörelseglädje 2 gr/v i 8 månader.
Resultat: Deltagare i dansintervention minskade emotionella och somatiska symtom samt ökade sin självskattade hälsa signifikant mer än kontrollgruppen. Insatsen var hälsoekonomiskt effektiv p.g.a. låga omkostnader och minskat antal skolsköterskebesök. Dansen beskrevs som en oas från stressande upplevda krav, och gav stärkt kroppsbaserad självtillit.
Diskussion: Intervention med dans kan generera hälsoeffekter för tonårsflickor. Metoden ”Dans för Hälsa” implementeras nu i Sverige som komplement till sedvanlig vård. Främst inom elevhälsa, men även inom barn- och ungdomspsykiatri och primärvård.
Abstract
Background: Effective interventions are needed to reduce mental health problems for adolescent girls.
Method: A total of 112 girls 13–18 years old with stress-related mental health problems were randomized; 59 to dance group, 53 to control group. The intervention comprised dance twice weekly for 8 months.
Results: Participants in dance reduced somatic and emotional problems and improved self-rated health significantly more than the control group. The intervention was cost-effective due to low costs and a reduction of school-nurse visits. The dance was experienced as an oasis from stress and increased embodied self-trust.
Discussion: The method “Dance for Health” is now being implemented in Sweden as a complement to usual care in school healthcare, in child- and adolescent psychiatry and in primary care.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.