Akademiskt samskapande och Agenda 2030: Kommunikation, tillit, integritet och makt

Författare

  • Jonas Stier Akademin för hälsa, vård och välfärd Mälardalens högskola

Nyckelord:

Agenda 2030, samverkan, samskapande, kvadrupel helix, Accomplissh

Abstract

Lärosäten i Sverige och övriga världen har en viktig roll att spela i Agenda 2030-arbetet och det finns idag allt större krav på att ”öppna upp” vetenskapen och samverkan och samskapande/samproduktion mellan lärosäten, civilsamhälle, näringsliv och offentlig sektor (kvadrupel helix). Denna text diskuterar dessa frågor i ljuset av akademins värden och möjliga dilemman vid kvadrupel helix samarbeten. Diskussionen utgår från egna erfarenheter av olika typer av samverkansarbete och samskapande samt 14 fokusgruppsintervjuer inom ramarna för Accomplissh-projektet. Dessa intervjuer genomfördes i tolv länder där representanter för akademi, civilsamhälle, näringsliv och offentlig sektor diskuterade hinder för och möjliggörande av samverkan och samskapande. I diskussionen kopplas resultaten till mer allmänna resonemang och samskapande. Diskussionen utmynnar i några tips som kan vara till nytta i samproduktionsarbetet kring Agenda 2030.

Författarbiografi

Jonas Stier, Akademin för hälsa, vård och välfärd Mälardalens högskola

Akademin för hälsa, vård och välfärd
Mälardalens högskola

Downloads

Publicerad

2020-09-13

Referera så här

Stier, J. (2020). Akademiskt samskapande och Agenda 2030: Kommunikation, tillit, integritet och makt. Socialmedicinsk Tidskrift, 97(4), 668–678. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/38315

Liknande artiklar

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.