Jämlikhet och hälsa med fokus på arbetslivet – erfarenheter från en internationell hälsovetenskaplig kurs

Författare

  • Stig Vinberg Mittuniversitetet
  • John Selander
  • Åsa Tjulin

Nyckelord:

arbetsliv, hälsa, jämlikhet, rättvisa, internationell kurs

Abstract

Artikelns syfte är att utifrån granskning av studentuppgifter i en internationell kurs belysa betydelsen av hälsa och arbetsvillkor i relation till jämlikhets- och rättviseaspekter. Studenterna pekar på komplexitet när det gäller arbetslivsfrågor och att det finns en potential till förstärkta hälsofrämjande insatser i arbetslivet, vilket har stor betydelse i ett folkhälsopolitiskt perspektiv. Trots omfattande policy och lagar kring arbetsmiljö och sjukförsäkring finns tydliga behov av insatser, särskilt för grupper med osäkra och tidsbegränsade anställningar, kvinnor, utlandsfödda och funktionsnedsatta. Studenterna pekar på betydelsen av att anlägga ett intersektionellt perspektiv då ojämlikhet i arbetslivet analyseras och att prioritera hälso- och arbetsmiljöförbättrande insatser för personer med krävande arbetsförhållanden och begynnande ohälsa. Studenternas engagemang i den web-baserade kursen, som drivits av två svenska och ett kanadensiskt universitet, tyder på att den positivt bidragit till utbyte mellan studenter från olika länder.

Författarbiografi

Stig Vinberg, Mittuniversitetet

Professor

Avdelningen för Hälsovetenskap

Mittuniversitetet

Downloads

Publicerad

2020-05-18

Referera så här

Vinberg, S., Selander, J., & Tjulin, Åsa. (2020). Jämlikhet och hälsa med fokus på arbetslivet – erfarenheter från en internationell hälsovetenskaplig kurs. Socialmedicinsk Tidskrift, 97(2), 314–323. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/38402

Nummer

Sektion

Forskning och teori

Liknande artiklar

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.