Socialt emotionellt lärande och andra pedagogiska metoder som syftar till att förebygga psykisk ohälsa

Authors

  • Birgitta Kimber Institutionen för folkhälsa och medicin Örebro universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i5.43160

Keywords:

resiliens, psykisk hälsa, skola, socialt och emotionellt lärande, barn, ungdomar

Abstract

För att hantera olika typer av förändringar livet bjuder, behöver ungdomarnas egna resiliens stärkas. Socialt och emotionellt lärande (SEL) är ett samlingsnamn för pedagogiska insatser där man lär ut sociala och emotionella färdigheter. De tankar som ligger till grund för SEL är kognitiva utvecklingsteorier, social inlärningsteori och kognitiva beteende tekniker. Att arbeta med SEL innebär att specifika färdigheter lärs ut, t.ex. att hantera problem och konflikter. Regelbunden SEL undervisning främjar psykiskt välmående och förebygger både internaliserade (t.ex. nedstämdhet) och externaliserade (t.ex. aggressivitet) problem. Man kan med skolan som bas stärka elevers resiliens. Att öka elevernas förmåga att hantera svårigheter utan att slås ned kan vara avgörande för deras psykiska hälsa. Att inte göra det är att lämna dem i sticket.

Author Biography

Birgitta Kimber, Institutionen för folkhälsa och medicin Örebro universitet

Med dr.

Downloads

Published

2013-10-15

How to Cite

Kimber, B. (2013). Socialt emotionellt lärande och andra pedagogiska metoder som syftar till att förebygga psykisk ohälsa. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(5), 726–732. https://doi.org/10.62607/smt.v90i5.43160

Issue

Section

Tema: Innovationsforskning - en kritisk granskning

Similar Articles

<< < 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.