Psykologiska behandlingar för vuxna med ADHD
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v90i3.43292Nyckelord:
ADHD, vuxna, psykologisk behandling, beteendeterapi, psykoedukation.Abstract
ADHD hos vuxna kännetecknas av funktionsnedsättningar inom många viktiga livområden. Både nydiagnosticerade vuxna med ADHD och deras närstående behöver information om ADHD och vilka behandlingar och stödinsatser som finns. Som första psykologisk intervention kan psykoedukation i grupp med närstående vara ett genomförbart och effektivt alternativ som också ger ett forum för att bearbeta och acceptera det faktum att ADHD diagnos har konstaterats. Psykoedukation kan motivera till mer krävande psykologiska interventioner såsom dialektisk beteendeterapi –baserad färdighetsträning i grupp. Gemensamt för dessa interventioner är att de bygger på beteendeinriktade principer, har utvecklats och utvärderats inom ramen för kliniska verksamheter, utifrån behov hos personer med ADHD. Behandlingsmanualerna publiceras på svenska för att främja spridning av beprövade behandlingsmetoder för vuxna med ADHD.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




