Rec. av Christensson, Johan: Teacher Identity as Discourse. A Case Study of Students in Swedish Teacher Education (2021)
DOI:
https://doi.org/10.33063/diva-472208Abstract
Johan Christenssons avhandling inleds med en beskrivning av hur de svenska lärarutbildningarna – precis som lärarutbildningar i flera andra länder – gradvis har genomgått en tydlig akademisering, och därmed också teoretisering, delvis med syftet att höja deras status. Lärarutbildningars status är emellertid fortfarande ett flitigt debatterat ämne i politik och medier, och lärarutbildningarna utsätts ofta för hård kritik från forskare, politiker och lärare. Flera reformer har också genomförts, den senaste 2011. I detta spänningsfält mellan högskola, yrkesprofession och samhälle finns lärarstudenterna som under sin utbildning ska bygga en yrkesidentitet som lärare. Det är dem och deras professionsinriktade identitetsutveckling Christensson intresserar sig för i sin avhandling.
Downloads
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Författaren
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till Språk & stil har givit sitt medgivande att publicera sina artiklar under en Creative Commons-licens (Creative Commons CC-BY 4.0), vilket ger tredje part rätt att kopiera och återdistribuera materialet i vilket medium eller format som helst. Det ger också tredje part rätt att bearbeta, förändra och vidareutveckla materialet för vilket syfte som helst, inklusive kommersiellt, på villkor att tydligt erkännande ges till verkets upphovsperson, att en länk till licensen tillhandahålls och att det tydliggörs om ändringar av verket har gjorts. Detta ska göras på skäligt vis, och får ej förespegla att licensgivaren godkänner tredje part eller vederbörandes användning av verket. Författaren/författarna behåller copyright till verket.