Rec. av Christensson, Johan: Teacher Identity as Discourse. A Case Study of Students in Swedish Teacher Education (2021)

Författare

  • Yvonne Hallesson Uppsala universitet

DOI:

https://doi.org/10.33063/diva-472208

Abstract

Johan Christenssons avhandling inleds med en beskrivning av hur de svenska lärarutbildningarna – precis som lärarutbildningar i flera andra länder – gradvis har genomgått en tydlig akademisering, och därmed också teoretisering, delvis med syftet att höja deras status. Lärarutbildningars status är emellertid fortfarande ett flitigt debatterat ämne i politik och medier, och lärarutbildningarna utsätts ofta för hård kritik från forskare, politiker och lärare. Flera reformer har också genomförts, den senaste 2011. I detta spänningsfält mellan högskola, yrkesprofession och samhälle finns lärarstudenterna som under sin utbildning ska bygga en yrkesidentitet som lärare. Det är dem och deras professionsinriktade identitetsutveckling Christensson intresserar sig för i sin avhandling.

Downloads

Publicerad

2022-05-13

Nummer

Sektion

Recensioner