Rec. av Collberg, Philippe: Meningar i text. Satsradning i teoretisk och empirisk belysning (2020)
Abstract
I den senaste boken om svensk språkvetenskaps tillstånd och behov, Varför språkvetenskap?, konstaterar Per Holmberg att forskningen om elevskrivande har förskjutits sedan början av 2000-talet: från studier med hela sin empiriska bas i insamlade elevtexter till »systematiska analyser av undervisningsförlopp, textsamtal eller produktionsförlopp» (2017 s. 181, jfr Blåsjö 2010 s. 27–28). 2010-talsavhandlingar med elevtextanalys och inget annat (t.ex. Magnusson 2011, Nordenfors 2011) är sällsynta. I den kanske ledande nordiska tidskriften för studier av elevskrivande, Nordic Journal of Literacy Research, är den sociokulturella dominansen stark.
Downloads
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Författaren
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till Språk & stil har givit sitt medgivande att publicera sina artiklar under en Creative Commons-licens (Creative Commons CC-BY 4.0), vilket ger tredje part rätt att kopiera och återdistribuera materialet i vilket medium eller format som helst. Det ger också tredje part rätt att bearbeta, förändra och vidareutveckla materialet för vilket syfte som helst, inklusive kommersiellt, på villkor att tydligt erkännande ges till verkets upphovsperson, att en länk till licensen tillhandahålls och att det tydliggörs om ändringar av verket har gjorts. Detta ska göras på skäligt vis, och får ej förespegla att licensgivaren godkänner tredje part eller vederbörandes användning av verket. Författaren/författarna behåller copyright till verket.