Grammatikens plats och funktion i sva-undervisningen
En studie av sva-lärares syn på grammatikundervisning för nyanlända i gymnasieåldern
DOI:
https://doi.org/10.61965/sos.v34i.34492Nyckelord:
second language acquisition, implicit grammar knowledge, explicit teaching, thematic analysisAbstract
In the present study, four teachers’ views on grammar instruction for newly arrived adolescents are explored through semi-structured interviews focusing on the subject Swedish as a second language, and the varied ways in which the teachers include grammar in their teaching. The topics that emerge through the interviews are extracted through ethnographic analysis, in which the researchers move from a bottom-up to a top-down approach where themes are continuously reorganised and reified in the light of previous research. The views of the teachers are then summarised in four teacher profiles, using Ivanič’s (2004) discourses of writing in relation to the teaching of grammar. Results indicate that a central question for all teachers is the relationship between explicit grammar instruction, on the one hand, and explicit and implicit knowledge of grammar, on the other. Three of four teachers are hesitant about whether explicit grammar instruction can lead to intuitive, automatized knowledge of grammar. In this way, the usefulness of explicit grammar instruction for this group is questioned, in particular the type referred to as ‘contextless grammar instruction’. The aim of grammar instruction then, whether it is implicit or explicit, is that the grammatical knowledge should be readily accessible to the pupils.
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Julia Forsberg, Maria Lim Falk, Ghazaleh Vafaeian

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till Språk & stil har givit sitt medgivande att publicera sina artiklar under en Creative Commons-licens (Creative Commons CC-BY 4.0), vilket ger tredje part rätt att kopiera och återdistribuera materialet i vilket medium eller format som helst. Det ger också tredje part rätt att bearbeta, förändra och vidareutveckla materialet för vilket syfte som helst, inklusive kommersiellt, på villkor att tydligt erkännande ges till verkets upphovsperson, att en länk till licensen tillhandahålls och att det tydliggörs om ändringar av verket har gjorts. Detta ska göras på skäligt vis, och får ej förespegla att licensgivaren godkänner tredje part eller vederbörandes användning av verket. Författaren/författarna behåller copyright till verket.