Slutkommentar: Mångkontextuella och gränsöverskridande läroprocesser

Om barn som självreglerande och egenansvariga subjekt

Authors

  • Mats Trondman Växjö universitet

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2009.2-3.1274

References

Alexander, Jeffrey C. (1988). Action and its environment: Towards a new synthesis. New York: Columbia University Press.

Alexander, Jeffrey C. (2006). The civil sphere. Oxford: Oxford University Press.

Bunar, Nihad & Trondman, Mats (2001). Varken ung eller vuxen. Stockholm: Atlas Förlag.

Cunningham, Hugh (1995). Children and childhood in western society since 1500. London: Longman.

Cunningham, Hugh (2006). The invention of childhood. London: BBC Books.

Douglas, Mary (1987). How institutions think. London: Routledge.

Dovborn, Cecilia & Trondman, Mats (2007). Bollhegemoni och genusregim: En etnografisk fallstudie om spontanidrott i skolan. Malmö: Idrottsforum.org.

Foucault, Michel (1980). Viljan att veta, Stockholm: Gidlunds 1980.

Foucault, Michel (2003). Övervakning och straff, Lund: Arkiv.

Foucault. Michel (2008). Samhället måste försvaras. Collège de France. Hägersten: Tankekraft Förlag.

Geijerstam, Carl-Erik (2002). Uppflog och fästen. Stockholm: Albert Bonniers Förlag.

Geertz, Clifford (1999). A life of learning: Charles Homer Haskins lecture for 1999. American Council of Learned Societies: Occasional Paper Number 45.

Goldthorpe, John (2000). On sociology: Numbers, narratives, and the integration of research and theory. Oxford: Oxford University Press.

Glück, Lousie (1996). Meadowlands. New York: W. W. Norton.

Mills, Wright C. (1971). Den sociologiska visionen. Stockholm: Prisma.

Nussbaum, Martha C. (1999). Sex and social justice. Oxford: Oxford University Press.

Nussbaum, Martha C. (2000). Känslans skärpa tankens inlevelse. Essäer om etik och politik, Stehag: Symposion.

Myrdal, Gunnar (1996) [1944]. An American dilemma (vol 1): The negro problem and modern democracy, New Brunswick: Transaction Publishers.

Nussbaum, Martha C. (2001). The upheavals of thought: The intelligence of emotions. Cambridge: Cambridge University Press.

Parsons, Talcott (1949). The structure of social action. New York: The Free Press.

Smith, Philip (2008). Punishment and Culture. Chicago: The University of Chicago Press.

Trondman, Mats (2005). Unga och föreningsidrotten: En studie om föreningsidrottens plats, betydelser och konsekvenser i ungas liv. Stockholm: Ungdomsstyrelsen.

Trondman, Mats (2006a). Disowning knowledge: To be or not to be ‘the immigrant’. Ethnical and Racial Studies, 29( 3).

Trondman, Mats (2006b). Emile Durkheims utbildningsvetenskap – Ett försök till rekonstruktion. I Bengt Sandin och Roger Säljö (red.), Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlssons, 2006.

Trondman, Mats & Dovborn, Cecilia (2006). ”Idrott är inget för flickor”, säger Karolina: Om kultur, genus och idrott. Malmö: Idrottsforum.org.

Trondman, Mats (2007). Cecilias Dilemma: att vara eller inte vara ’invandraren.’ I Magnus Dahlstedt et al (red.), Utbildning Arbete Medborgarskap. Umeå: Borea förlag.

Trondman, Mats (2008a). To locate in the tenor of their settings the sources of their spell’: Clifford Geertz and the ‘strong program’ in cultural sociology. Cultural Sociology, 2(2).

Trondman, Mats (2008b). Bypass surgery: Rerouting theory to ethnographic study. I Waldorf, Geoffrey (red.) How to do educational ethnography. London: Tufnell Press, 2008.

Trondman, Mats (2008c). Les jeunes en Suède: le pessimisme est-il derrière nous? I Anna Stellinger, Raphaêl Wintrebert & Francois de Singly (red.), Les jeunesses face a á leur avenir. Paris, 2008.

Trondman, Mats (2008d). Att förstå utsatthet. En studie om utsatthetens villkor, erfaren utsatthet och fritid i ungas liv. Stockholm: Ungdomsstyrelsen.

Trondman, Mats, (2009a). Recension av Jeffrey C. Alexander’s The civil sphere. Acta Sociologica 5, 2(2).

Trondman, Mats & Lund, Anna (2009b). “Kan man idrotta kan man väl kultura”: Till kritiken av konstruktionen av statistiska kategorier. I Svante Beckmans och Sten Månssons (red.), KulturSverige 2009. Problemanalys och statistik, Linköping: Swecult/Linköping universitet.

Trondman, Mats (2009c). Sociosymboliska homologier: Paul Willis teori om kulturella former. Under utgivning.

Trondman, Mats. Burning schools/building bridges: Ethnographical touchdowns in the civil sphere. I Jeffrey C. Alexander et al (red.), Oxford handbook of cultural sociology. Oxford University Press. Under utgivning.

Walzer, Michael (1983). Spheres of justice: A defense of pluralism and equality, New York: Basic Books.

Walzer, Michael (1987). Interpretation and social criticism. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Walzer, Michael (2002). The company of critics: Social criticism and political Commitment in the Twentieth Century. New York: Basic Books

Walzer, Michael (2008). Political thinking. New Haven: Yale University Press.

Willis, Paul & Trondman, Mats (2000). Manifesto for ethnography. Ethnography, 1.

Downloads

Published

2009-06-01

How to Cite

Trondman, M. (2009). Slutkommentar: Mångkontextuella och gränsöverskridande läroprocesser: Om barn som självreglerande och egenansvariga subjekt. Educare, (2-3), 241–298. https://doi.org/10.24834/educare.2009.2-3.1274