Styrning genom bedömning av barn

Authors

  • Ann-Christine Vallberg Roth Malmö högskola

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2009.2-3.1272

Keywords:

Assessment, children, control, management, preschool, preschool class

Abstract

The article aims to weave together some of what we have seen in previous studies with a focus on assessments of children in individual development plans (IDPs) from preschool and preschool class. The study is partly aimed at placing the phenomenon of IDP’s in a broader trend, and to describe and problematize the content, and assessments of the individual development plans. What contents and possible identities and subject positions are offered and formulated for the child in the individual development plans? What does it mean for children, parents and teachers that IUP is a public document? Theoretically, the article contributes to a cross-border meeting between the curriculum theory, critical didactics in the assessment area and childhood theory. The article begins with a descriptive section on methodology, key concepts and theoretical starting points. Then assessment and documentation of children is placed in a broader transnational trend. Following sections deal with various types of evaluation and assessment of children in different places.

References

Alanen, Leena (1992). Modern childhood? Exploring the ’child question’ in sociology. Institute for educational research. Publication series A. Research reports 50. Finland: University of Jyväskylä.

Alastuuri, Maarit & Karila, Kirsti (2009). Framing the Picture of the child. Children & Society, (1), 1-12.

Alexandersson, Mikael (2008). I skuggan av bildningens bärare: Om Fridjuv Berg och läraryrkets utveckling. Tidskrift för lärarutbildning och forskning, (1), 27-34.

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2008). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Asp Onsjö, Lisa (2006). Åtgärdsprogram – dokument eller verktyg?: En fallstudie i en kommun. Göteborg: Doktorsavhandling Göteborgs universitet.

Barnombudsmannen (2007:04). Upp till 18 – fakta om barn och ungdom. Stockholm: BO, SCB.

Beck, Ulrich & Beck-Gernsheim, Elisabeth (2001). Individualization. London: Sage Publications Ltd.

Bollingmo, Gunvor & Jörgensen, Inge (2005). Individuella läroplaner – manual. Tillgänglig 2005-05-17: http://inge.no/ilpinfo.htm

Bostelmann, Antje & Fink, Michael (2003). Pädagogische Prozesse im Kindergarten – Planung, Umsetzung, Evaluation. Weinham, Basel, Berlin: BeltzVerlag.

Cele, Sofia (2006). Communicating Place: Methods for Understanding Children’s Experience of Place. AUS, Stockholm Studies in Human Geography 16. Stockholm: Almqvist & Wiksell International.

Dovemark, Marianne (2007). Ansvar – hur lätt är det?: Om ansvar, flexibilitet och valfrihet i en förändrlig skola. Lund: Studentlitteratur.

Ds 2001: 19 (2001). Elevens framgång – skolans ansvar. Stockholm: Fritzes.

Elfström, Ingela (2004). Varför individuella utvecklingsplaner? – en studie om ett nytt utvärderingsverktyg i förskolan. Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm. Tillgänglig 2006-10-13: http://www.lhs.se/iol/publikationer

Englund, Tomas (1997). Undervisning som meningserbjudande. I Michael Uljens (Red.), Didaktik (ss. 120-145). Lund: Studentlitteratur.

Ericson, Gunilla (2005-11-23). Vem som helst kan läsa känsliga omdömen. Skolvärlden. Tillgänglig, 2007-11-14: http://www.skolvarlden.se/Article.jsp?article=520

Florida, Richard (2001/2006). Den kreativa klassens framväxt. Göteborg: Daidalos. FN:s Barnkonvention (2008-03-17) Tillgänglig 2009-04-24: http://barnkonventionen.nu/

Folke-Fichtelius, Maria (2008). Förskolans formande: Statlig reglering 1944-2008. Uppsala: Uppsala universitet, doktorsavhandling.

Forsberg, Eva & Lundahl, Christian (2006). Kunskapsbedömningar som styrmedia. Utbildning & Demokrati, 15(3), 7-29.

Fritzen, Lena (2003). Ämneskunnande och demokratisk kompetens – en integrerad helhet? Utbildning & Demokrati, 12(3), 67-88.

Gerrevall, Per (2008). Lärares professionalitet och betygsättningen – om bedömningens och betygsättningens dubbla karaktär. I Christer Fritzell (Red.). Att tolka pedagogikens språk – perspektiv och diskurser (ss 93-114). Växjö: Växjö University Press.

Giddens, Anthony (1997). Modernitetens följder. Lund: Studentlitteratur.

Giota, Joanna (2006). Självbedöma, bedöma eller döma?: Om elevers motivation, kompetens och prestationer i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige, 11(2), 94-115.

Gundem, B. Brandtzaeg & Hopmann Stefan (Eds.) (1998). Didaktik and/or Curriculum: An international Dialogue. New York: Peter Lang

Halldén, Gunilla (2007) Den moderna barndomen - och barns vardagsliv. Stockholm: Carlsson.

Hilborn, Ingegärd & Reuterfors-Mattsson, Irene (2002). Handläggning och dokumentation i förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg. Stockholm: Svenska kommunförbundet och Kommunens förlag.

Hyltegren, Gunnar & Kroksmark, Tomas (1999). Läraren och läroplanen – kraven i 0-9-skolan. I Tomas Kroksmark (Red.) Didaktikens Carpe diem (ss. 174-217). Lund: Studentlitteratur.

Högdin, Sara (2007). Utbildning på (o)lika villkor – om kön och etnisk bakgrund i grundskolan. Stockholm: Avhandling vid Stockholms universitet, Institutionen för socialt arbete.

James, Allison & Prout. Alan (Eds.) (1990/1997). Constructing and reconstructing childhood: Contemporary issues in the sociological study of childhood. London/ Bristol: The Falmer Press.

Johnson, Björn (2001). Aktörer, strukturer och sociala konstruktioner. Statsvetenskaplig tidskrift, 104 (2), 97-114.

Klafki, Wolfgang (1997). Kritisk-konstruktiv didaktik. I Michael Uljens (Red.), Didaktik (ss. 215-228). Lund: Studentlitteratur.

Knudsen, Susanne V. (2001). Om ikke-paedagogisk tekster i paedagogiske kontekster (ss. 26-50. I Staffan Selander (Red.) Utmaningar för en kritisk ämnesdidaktik: Rapport från symposium 29 april 1999. Stockholm Library of Curriculum studies 8. Stockholm: HLS Förlag.

Kolfjord, Ingela (2009). Alternativ konflikthantering - Hur kamratmedling kan påverka elevers relationsskapande. EDUCARE, 2-3, 117-134.

Korp, Helena (2003). Kunskapsbedömning – hur, vad och varför. Stockholm: Fritzes.

Lee, Nick (2001). Childhood and society: Growing up in an age of uncertainty. Buckingham/Philadelphia: Open University Press.

Lenz Taguchi Hillevi (2006). Reconceptualizing early childhood education. Challenging taken-for-granted ideas. In Johanna Einarsdottir & Judith T Wagner (red.) Nordic childhoods and early education. philosophy, research, policy, and practice in Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden (ss. 257–287). Greenwich, CT: Information Age Publishing.

Lgr 62 (1962). Läroplan för grundskolan. Utgiven av Kungliga Skolöverstyrelsen 1962 i Stockholm: SÖ:s skriftserie 60.

Liedman, Sven-Eric (1998). Nationalencyklopedin: Individualism. Höganäs: Bra Böcker AB.

Linde, Göran (2006). Det ska ni veta!: En introduktion till läroplansteori. Lund: Studentlitteratur.

Lindgren, Anne-Li & Sparrman, Anna (2003). Om att bli dokumenterad: Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Pedagogisk forskning i Sverige, 8(1-2), 58-69.

Lindgren, Johan (2007). Biography as education governance. Discourse: Studies in the cultural politics of education, 28(4), 467-483.

Lindström, Lars & Lindberg, Viveca (Red.) (2005). Pedagogisk bedömning: Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS förlag.

Lpfö 98 (1998). Läroplan för förskolan. Stockholm: Fritzes.

Lpo 94 (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet: Lpo 94 anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Fritzes.

Lundahl, Christian (2006). Viljan att veta vad andra vet: Kunskapsbedömning i tidigmodern, modern och senmodern skola. Stockholm: Arbetslivsinstitutet & Uppsala universitet.

Lundahl, Lisbeth (2001). Förändringar på gott och ont. Pedagogiska magasinet, (1), 19-22.

Lundgren, Ulf P. (2006). Political governing and curriculum change – from active to reactive curriculum reforms: The need for a reorientation of curriculum theory. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:1, 1-12.

Lundgren, Ulf P. (2009). Makten över folkundervisningen: En kort sammanfattning över huvudmannaskapsfrågan, Uppsala: Uppsala universitet (in progress).

Lutz, Kristian (2006). Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet: En kritisk fallstudie angående utvecklingsbedömningar av yngre barn. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Studies in Educational Sciences, 2006:2.

Lutz, Kristian (2009). Kategoriseringar av barn i förskoleåldern: Styrning & administrativa processer. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Studies in Educational Sciences, 2009:44.

Lykke, Nina (2005). Nya perspektiv på intersektionalitet: Problem och möjligheter. Kvinnoveteskaplig Tidskrift, 26(2-3), 7-17.

Marklund, Sixten (1987). Skolsverige 1950-1975: Del 5 Läroplaner. Stockholm: Utbildningsförlaget.

McDowell, Linda (1999). Gender identity and place: Understanding feminist geographies. Minnesota: University of Minnesota Press.

Medin, Anna (2009-03-23). Syftet är att visa hur eleven ligger till. Tillgänglig, 2009-04-22: http://www.skolverket.se/sb/d/2643

Molloy, Gunilla (2007). Skolämnet svenska – en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.

Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapande. Stockholm: Liber.

Nursery Information (2004). Welcome to Walkergate early years centre. Newcastle: Walkergate Early Years Centre.

Nyström, Peter (2004). Rätt mätt på prov: Om validering av bedömningar i skolan. Umeå: Umeå universitet, Pedagogiska institutionen, avhandling.

OECD (2006). Starting strong II: Early childhood education and care. Paris: OECD.

Persson, Bengt (2004). Specialpedagogik och dokumentation i en skola för alla: En fråga om likvärdighet, rättvisa eller rättigheter. Utbildning & Demokrati, 13(2), 97-113.

Pettersson, Daniel (2008). Internationell kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av skolan. Uppsala: Uppsala universitet, doktorsavhandling.

Power, Michael (1997). The audit society: Rituals of verification. Oxford: Oxford University Press

de los Reyes, Paulina & Mulinari, Diana (2005). Intersektionalitet: Kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap. Malmö: Liber.

Qvortrup, Jens (2000). Macroanalysis of childhood. I Pia Christensen & Allison, James (Eds.) Research with children: Perspectives and practices (ss. 77-97). London: RoutledgeFalmer.

Sahlin-Andersson, Kerstin (2000). Transnationell reglering och statens omvandling: Granskningssamhällets framväxt. Stockholm: Score Rapportserie 2000:14.

Sandell, Anna (2007). Utbildningssegregation och självsortering. Malmö: Malmö högskola doktorsavhandling.

Selander, Staffan (Red.) (2001). Utmaningar för en kritisk ämnesdidaktik: Rapport från symposium 29 april 1999. Stockholm: HLS Förlag.

SFS (2006:67). Barn- och elevskyddslagen. [Elektronisk version].

SKOLFS (2009:16). Skolverkets allmänna råd för individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen. [Elektronisk version].

Skolverket (2005). Allmänna råd och kommentarer: Den individuella utvecklingsplanen. [Elektronisk version].

Skolverket (2006-06-15). PM: Individuella utvecklingsplaner i förskolan. Tillgänglig: 2006-10-13: http://www.skolverket.se/content/1/c4/64/42/IUP%20i%20f%C3%B6rskola.14%20juni.pdf

Skolverket (2008a). Tio år efter förskolereformen: Nationell utvärdering av förskolan. Stockholm: Fritzes.

Skolverket (2008b). Allmänna råd och kommentarer: Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. Stockholm: Fritzes.

SOU (2003:103). Sekretess i elevernas intresse – dokumentation, samverkan och integritet i skolan. Stockholm: Fritzes.

SOU (2007:22). Skyddet för den personliga integriteten: Kartläggning och analys. Delbetänkande integritetesskyddskommittén. Stockholm: Fritzes.

SOU (2008:109). En hållbar lärarutbildning: Betänkande av Utredningen om en ny lärarutbildning. Tillgänglig, 2008-12-04: http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/67/37/b4b3b355.pdf

Stoltz, Pauline (2009). Styrning, barndom och skola. EDUCARE, 2-3, 17-37.

Sundlöf, Petra (2008). Segregation och karriärposition. Uppsala: Uppsala universitet, doktorsavhandling.

Säfström, Carl-Anders & Östman, Leif (1999). Textanalys. Lund: Studentlitteratur.

Tallberg Broman, Ingegerd & Holmberg, Lena (2008). Läraryrke i förändring: Lärare i förskola och grundskola om inflytande, jämställdhet och mångfald. Malmö högskola: Muep.

Taylor, Charles (1994). Multiculturalism: Examining the politics of recognition. Princeton: Princeton University Press.

Thorsen, Kirsten E. (2008). Individual plans as strategy to adapted learning. Paperpresentation, NERA Copenhagen 7/3-2008.

UNICEF (2008). The Child Care Transition. Tillgänglig, 2008-12-29: http://www.unicef.se/assets/rc8.pdf

Vallberg Roth, Ann-Christine (2001). Läroplaner för de yngre barnen: Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag. Pedagogisk forskning i Sverige, 6(4), 241-269.

Vallberg Roth, Ann-Christine (2009). Forskning om bedömning och pedagogisk dokumentation för yngre barn i Sverige 1995-2008. Kapitel i kunskapsöversikt beställd av Skolverket (in press).

Vallberg Roth, Ann-Christine & Månsson, Annika (2006). Individuella utvecklingsplaner som fenomen i tiden, samhället och skolan. Utbildning & Demokrati, 15(3), 31-60.

Vallberg Roth, Ann-Christine & Månsson, Annika (2008a). Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom: Likriktning med variation. Pedagogisk forskning i Sverige, 13(2), 81-102.

Vallberg Roth, Ann.-Christine & Månsson, Annika (2008b). Individuella utvecklingsplaner för skolår 3, 6 och 8 i fyra sydsvenska kommuner. EDUCARE, elektroniskt publicerad artikel 2008-06-26: http://www.mah.se/pages/39164/IUP.pdf

Vallberg Roth, Ann.-Christine & Månsson, Annika (2008c). Individuella utvecklingsplaner för yngre barn i Sverige: Ett kritiskt ämnesdidaktiskt perspektiv. Nordisk barnehageforskning, 1(1), 25-39.

Vallberg Roth Ann-Christine & Månsson, Annika (2009). Konstruktion av innehåll och bedömningar av barn – med fokus på dokumentation och IUP i Montessorioch Reggio Emiliainspirerade förskolor i en skånsk kommun (in progress)

Vinterek, Monika (2006). Individualisering i ett skolsammanhang. Forskning i fokus nr 31.Stockholm: Liber, Myndigheten för skolutveckling.

Walkerdine, Valerie (1995). Utvecklingspsykologi och den barncentrerade pedagogiken: Införandet av Piaget i tidig undervisning. I Kenneth Hultqvist & Kenneth Peterson (Red.) Foucault namnet på modern vetenskaplig och filosofisk problematik: Texter om maktens mentaliteter, pedagogik, psykologi, medicinsk sociologi, feminism och bio-politik. Stockholm: HLS.

Wigerfelt, Berit (2009). En likvärdig skola? EDUCARE, 2-3.

Ziehe, Thomas (1993). Kulturanalyser: Ungdom, utbildning, modernitet: Essäer sammanställda av Johan Fornäs och Joachim Retzlaff i samarbete med författaren (3:e uppl.). Stockholm: Brutus Östlings bokförlag Symposion

Österlind, Eva (2005). En skräddarsydd skola för alla? I Eva Österlind (Red.) Eget arbete – en kameleont i klassrummet: Perspektiv på ett arbetssätt från förskola till gymnasium (ss. 77-99). Lund: Studentlitteratur.

Downloads

Published

2009-06-01

How to Cite

Vallberg Roth, A.-C. (2009). Styrning genom bedömning av barn. Educare, (2-3), 195–219. https://doi.org/10.24834/educare.2009.2-3.1272