Alternativ konflikthantering

Hur kamratmedling kan påverka elevers relationsskapande

Authors

  • Ingela Kolfjord Malmö högskola

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2009.2-3.1269

Keywords:

Peer-mediation, conflicts, emotions, relationships, school-climate

Abstract

Peer mediation is a process for resolving conflicts and disputes in which neutral parties (peers) act as moderators in the process. My aim in this article is to discuss how the mediation influences children’s relations during a school-break? The article also discusses conflicts, emotions and the peers’ experiences of mediation. I am inspired by conflict and mediation theories and my methods are observations and interviews. My focus for this article is an observation during a school-break. The three pairs of mediators and the teacher act in different ways when trying to resolve the conflict related to four girls who were bickering about a skipping-rope, giving rise to different results. Ignoring the conflict resulted in an escalation and in a traditional and disciplinary way of handling the conflict. Focusing on the wrongdoers led to continued conflict. The restorative way of handling the conflict during a mediation process also affected the children who were not involved in the conflict. The girls stopped bickering and the children involved, as well as other children, started to play together in a more interactive way. Peer mediation is a method of conflict resolution and it is oriented towards sustainable change. It is also an alternative to traditional disciplinary practices and does not criminalize children’s behaviour, which happens when the schools report the children´s conflicts to the police.

References

Christy, Lotte (2003). Skolens sociale liv – rapport fra ett udviklingsprojekt 2000-200.0 Danmark: Det kriminalpraeventive Råd.

Cohen, Richard (1995). Peer mediation in schools – Students resolving conflict. USA: Good Year Books.

Corsaro, William (2005). The sociology of childhood. Thousand Oaks: Pine Forge Press.

Cromdal, Jakob & Evaldsson, Ann-Carita red (2003). Ett vardagsliv med flera språk Stockholm: Liber AB.

Dovborn, Cecilia & Trondman, Mats (2007). Bollhegemoni och genusregim – En etnografisk fallstudie om spontanidrott i skolan. http://www.idrottsforum.org

De los Reyes, Paulina & Mulinari, Diana (2005). Intersektionalitet. Kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap Lund: Liber.

Eilard, Angerd (2009). Grundskolans läseböcker och barndom i förändring. EDUCARE, 2-3.

Hanssen, Einar (1997). Elever kan selv – Evaluering av utviklingsprogram om skolemegling, Rapport nr 50, Norge Norsk Senter for Barneforskning

Herrman, Margaret (red.) (2006) Handbook of Mediation – Bridging theory, research, and practice Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

Hopkins, Belinda (2004). Just schools – A whole school approach to restorative justice. London: Jessica Kingsley publishers.

Ihrskog, Maud (2006). Kompisar och kamrater – Barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen. Växjö: Växjö University Press.

Jones, Tricia (2006). Emotion in mediation: Implications, applications, opportunities, and Challenges i Herrman, Margaret (red.) Handbook of mediation – bridging theory, research, and practise. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

Kofoed, Jette (2003). Elevpli, Inklusion-eksklusionsprocesser blandt born i skolen. Ph.d.-afhandling, Danmarks Paedagogiske Universitet.

Kofoed, Jette (2008). Tilblivelser i neutralitetszoner i Kallehave, T, B.

Kolfjord, Ingela (2002). Förrättsligandet av ungdomars konflikter. Sociologisk forskning, 3-4.

Kolfjord, Ingela (2005). Medling - en reparativ konflikthantering. Malmö: Rapport Malmö högskola, Hälsa och samhälle.

Nehlin, Cristina, Lindström, Peter & Svanberg, Karin (1998). Medling vid brott – om mötet mellan unga gärningsmän och brottsoffer. Stockholm: Kommentus.

Latimer, Jeff & Kleinknecht, Steven (2000). The Effects of restorative justice programming: A review of the empirical research and statistics division. Department of Justice, Canada.

Lind, Elenore (2001). Medkompis: medling och konflikthantering i skolan. Jönköping: Brain books.

Llewellyn, Jennifer & Howse, Robert (1998). Restorative justice – A conceptual framework. Canada: Law Commission of Canada.

Marklund, Linda (2007). Skolmedling i teori och praktik. Uppsala: Uppsala universitet.

Raaschou, Nina (2006). Fra konflikt til dialog i skolen. Danmark: Kroghs Forlag

Schellerup Nielsen, Helle (2006). Gemenskap och utanförskap. Stockholm: Liber AB.

Stoltz, Pauline (2009). Styrning, barndom och skola. EDUCARE, 2-3.

Vallberg Roth, Ann-Christine (2009). Styrning genom bedömning. EDUCARE, 2-3.

Tallberg Broman Ingegerd (1998). ”Det är ändå jag som är pedagogen” Förskollärares och grundskollärares föreställningar om barnen, föräldrarna och läraruppdraget i en ny tid Malmö; Lärarhögskolan

Tallberg Broman Ingegerd (2002). Pedagogiskt arbete och kön Lund: Studentlitteratur.

Tallberg Broman, Ingegerd (2009). “No parent left behind”: Föräldradeltagande för inkludering och effektivitet. EDUCARE, 2-3.

Tallberg Broman, Ingegerd & Holmberg, Lena (2008). Läraryrke i förändring. Lärare i förskola och grundskola om inflytande, jämställdhet och mångfald. Malmö Högskola:MUEP.

Umbreit, Mark (1997). Humanistic mediation: A transformative journey of peacemaking. Mediation Quarterly, 3.

Umbreit, Mark (1998). Restorative justice through victim-offender mediation: A multi-site assessment. Western Criminology Review 1.

Utas Carlsson, Karin (2001). Lära leva samman – undervisning i konflikthantering. Teori och praktik Göteborg: Elanders Digitaltryck.

Wigerfelt, Berit (2009). En likvärdig skola. EDUCARE, 2-3.

Wiig, Wenche Synove (2000). Ansikt til ansikt – innforing i skolmegling. Norge: Gyldendal Norsk Forlag ASA.

Wrethander, Bliding, Marie (2007). Inneslutning och uteslutning: barns relationsarbete i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Wright, Martin & Zehr, Howard (2007). Restoring respect for justice. UK: Waterside Press.

Downloads

Published

2009-06-01

How to Cite

Kolfjord, I. (2009). Alternativ konflikthantering: Hur kamratmedling kan påverka elevers relationsskapande. Educare, (2-3), 119–135. https://doi.org/10.24834/educare.2009.2-3.1269