En likvärdig skola?
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2009.2-3.1266Keywords:
Childhood, Childrens Rights, Inequality, SchoolAbstract
Sweden is one of the countries which has signed and endorsed The United Nations Convention on the Rights of the Child from 1989. According to this convention, all children have the same rights irrespective of sex, race or religion. The convention is in line with Swedish education policy, which for a long time has asserted that schooling must be open to all. The Swedish curriculum stresses that all human beings are of equal value and states, amongst other things, that “education must be suited to the needs and requirements of each pupil”. However, there is reason to strongly question whether Sweden in practice lives up to these ideals and aims. During 2005, the National Agency of Education made inspections of the schools in Malmoe and, in a report from 2006, drew the conclusion that schooling in the city was characterized by large local inequalities with regard to both opportunities and results. One aim of this study is to use the representation of Malmoe´s schools given in the National Agency report to ascertain whether Malmoe is achieving the goal of giving all pupils an equal education; ultimately, I pose the question whether Malmo can live up to the UN Convention on the Rights of the Child. Another aim is to develop understanding of the school as a place of normative and regulating practices in relation to a changed and multicontextual childhood. The empirical data for this study is the said report from the National Agency of Education.
References
Bouakaz, Laid (2007). Parental involvment in school. What hinders and what promotes parental involvment in an urban school. Malmö Studies in educational sciences No.30. Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Bourdieu, Pierre (1986). Kultursociologiska texter. I urval av Donald Broady och Mikael Palme. Stockholm: Salamander.
Bourdieu, Pierre (1999). Praktiskt förnuft. Bidrag till en handlingsteori . Göteborg: Daidalos.
Bunar, Nihad (2001). Skolan mitt i förorten. Fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism. Stockholm/Stehag: Symposion.
Fendler, Lynn (2001). Educating flexible souls. The construction of subjectivity through developmentality and interaction. I K Hultqvist & G Dahlberg (red): Governing the child in the new millenium. New York: Routledge Falmer.
Gruber, Sabine (2001). Från ”barn till nya medborgare” till ”elever med invandrarbakgrund”. En studie av etnisk mångfald i skolpolitiska dokument. Integrationsverkets stencilserie 2001:4.
Gruber, Sabine (2007). Skolan gör skillnad. Etnicitet och institutionell praktik. Linköping Studies in Arts and Science No.387. (Diss) Linköping.
Gustafsson, Jan-Eric (2006). Lika rättigheter likvärdig utbildning? En sammanfattning av studien Barns utbildningssituation – bidrag till ett kommunalt barnindex. Stockholm: Rädda Barnen.
Hall, Stuart (1997). Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. London: SAGE publications.
Kolfjord, Ingela (2008). “Från projekt till modell; Hela Malmö – motion, integration och brottsförebyggande arbete”. I Riksidrottsförbundets rapportserie om Handslaget 2007:11. Stockholm: Riksidrottsförbundet.
Ljungberg, Caroline (2005). Den svenska skolan och det mångkulturella – en paradox? Malmö Studies in International Migration and Ethnic Relations No 4, 2005. Linköping Studies in Art and Science No 329, 2005. (Diss) IMER/Malmö högskola samt Tema Etnicitet/ Linköpings universitet. Malmö.
Löf, Camilla (2008). Performing Gender. Children´s Peer Cultures and School Agendas. Paper session at the NERA conference 2008 Copenhagen.
Peterson, Tomas (2007). När fälten korsas – Om handslagsprojekt på skoltid. Riksidrottsförbundets rapportserie om Handslaget 2007:18.Riksdirottsförbundet Stockholm.
Rasmussen, Jens (2005). Polykontekstuel ungdom – unge i det moderne samfund. Odense: Ungdomspeadagogisk Forskning- og Utvecklingscenter.
Rauhaut, Daniel, Svante Lingärde, Nina Alander (2006) Om barnfattigdom – ansvar, insatser och orsaker. FoU-rapport 2006:9. Stockholm.
Runfors, Ann (2003). Mångfald, motsägelser och marginaliseringar. En studie av hur invandrarskap formas i skolan. Stockholm: Prisma. (Diss)
Salonen, Tapio (2006). Barns ekonomiska utsatthet, årsrapport 2006. Stockholm: Rädda Barnen,.
Sandin, Bengt & Halldén, Gunilla (2003). Barnets bästa – en antologi om barndomens innebörder och välfärdens organisering. Stockholm/Stehag: Symposion.
Stigendal, Mikael (1999). Sociala värden i olika sociala världar. Segregation och integration i storstaden. Lund: Studentlitteratur.
Stigendal, Mikael (2000). Skolintegration – lösningen på skolans problem? Rapporter om utbildning 1/2000. Lärarutbildningen. Regionalt utvecklingscentrum. Malmö högskola.
Tallberg Broman, Ingegerd & Rubinstein Reich, Lena & Hägerström, Jeanette (2002). Likvärdighet i en skola för alla. Historisk bakgrund och kritisk granskning. Forskning i fokus nr 3. Stockholm: Skolverket.
Lpo 94. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet 1994. Stockholm. Utbildningsdepartementet.
UD info. (2003) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter. UD. Regeringskansliet.
UD info. (2006) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter. UD. Regeringskansliet.
Concluding observations, Sweden. 1999. Committee on the rights of the child. CRC/C/15/Add.101) United Nations.
Inspektionsrapport från skolverket 2006:22. Utbildningsinspektion i Malmö kommun. Beslut, kommunrapport, Sfi rapport.
Inspektionsrapport från Skolverket 2006:23. Utbildningsinspektion i Malmö kommun stadsdel Fosie. Skolverket.
Inspektionsrapport från Skolverket 2006:29. Utbildningsinspektion i Malmö kommun stadsdel Rosengård. Skolverket.
Inspektionsrapport från Skolverket 2006:32. Utbildningsinspektion I Malmö kommun stadsdel Södra Innerstaden. Skolverket.
Skolverkets utbildningsinspektion – en sammanfattning av resultat och erfarenheter under tre år. Skolverkets aktuella analyser 2007.
Socialstyrelsen 2006. Social rapport 2006. Stockholm.
SOU 2001:79. Välfärdsbokslut för 1900-talet. Slutbetänkande från kommittén välfärdsbokslut. Stockholm. Socialdepartementet.
http://www.http//:mangkontextuellbarndom.se
Pressmeddelande 1 mars 2006. Skolverket. http://www.skolverket.se/sb/d/1271/a/5625
