Att undervisa om sexualitet, identitet och relationer: studenters och lärarutbildares tankar om nytt examensmål, kompetensbehov och innehåll i lärarutbildningen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63310/edu.2025.4.56429

Keywords:

Examensmål, kunskapsområde, lärarutbildning, läroplan, sexualundervisning

Abstract

The provision of comprehensive sexuality education in schools, and the formal training of teachers in this area, is crucial to promoting sexual health and well-being. From autumn 2021, graduated teachers in Sweden must be able to communicate and reflect on issues related to identity, sexuality, and relationships. Using quantitative and qualitative analysis of survey data from teacher educators and teacher students, this study aims to highlight the challenges that universities face in integrating this target. The findings can be used to inform future pedagogical development with the aim of providing self-efficient and competent teachers for Swedish schools. Results show a generally positive attitude among respondents, while critical attitudes indicate challenges posed for teacher education. An overarching challenge for teacher education is to continue addressing already integrated themes while also preparing teacher students for a broader range of the knowledge area. To facilitate this, teacher education should work to ensure that the target is also addressed in subject courses. To strengthen confidence and competence among students, it is important that they are provided with more knowledge on teaching methods and more opportunities for practicing skills during their education. Pedagogical and professional development among teacher educators is needed to meet these needs.

References

Andersson, I., Liljefors Persson, B., & Olsson, H. (2020). Kunskapsområdet sexualitet och samlevnad i lärarutbildningen: En kartläggning av kursplaner och resonemang kring innehåll. RFSU & Malmö universitet.

Björk, H. (2021, 4 september). Så ska samtyckeskulturen ta steget in i skolan. SvD. https://www.svd.se/a/k68OVB/sa-ska-samtyckeskulturen-ta-steget-in-i-skolan

Björkman, L. (2023). Normkritiska perspektiv i lärares hela didaktiska uppdrag. I L. Björkman & L. Sotevik (Red.), Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet: Förskola, fritidshem och skolans tidigare år (s. 265-280). Studentlitteratur.

Bragg, S., Ponsford, R., Meiksin, R., Emmerson, L., & Bonell, C. (2021). Dilemmas of school-based relationships and sexuality education for and about consent. Sex Education, 21(3), 269-283. doi: 10.1080/14681811.2020.1788528 DOI: https://doi.org/10.1080/14681811.2020.1788528

Brown, A. (2016). ‘How did a white girl get aids?’ Shifting student perceptions on HIV-stigma and discrimination at a historically white South African University. S. Afr. J. High. Educ. 30, 94-112. DOI: https://doi.org/10.20853/30-4-672

Ceder, S., & Gunnarsson, K. (2021) Kunskapssyn. I S. Ceder, K. Gunnarsson, S. Planting-Bergloo, L. Öhman & A. A. Orlander (Red.), Sexualitet och relationer. Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan (s. 37-50). Studentlitteratur.

Costello, A., Maunsell, C., Cullen, C., & Bourke, A. (2022). A systematic review of the provision of sexuality education to student teachers in initial teacher education [Review]. Frontiers in Education, 7. doi: 10.3389/feduc.2022.787966 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2022.787966

Edling, C., & Hedström, P. (2003). Kvantitativa metoder. Grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare. Studentlitteratur.

Etikprövningsmyndigheten. (2023) Vägledning om etikprövning av forskning på människor. https://etikprovningsmyndigheten.se/wp-content/uploads/2023/12/Vagledning-om-etikprovning-EPM.pdf

Folkhälsomyndigheten. (2017). Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige. UngKAB15 - en studie om kunskap, attityder och beteende bland unga 16-29 år. https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/s/sexualitet-och-halsa-bland-unga-i-sverige-ungkab15-en-studie-om-kunskap-attityder-och-beteende-bland-unga-1629-ar/

Folkhälsomyndigheten. (2019). Sexuell kommunikation, samtycke och hälsa – En enkätstudie om hur personer kommunicerar i sexuella situationer och vilka konsekvenser detta kan få. https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/s/sexuell-kommunikation-samtycke-och-halsa/

Goldfarb, E. S., & Lieberman, L. D. (2021). Three decades of research: the case for comprehensive sex education. J. Adolesc. Health, 68, 13–27. doi: 10.1016/j.jadohealth.2020.07.036 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.07.036

Gunnarsson, K. (2022). Ambiguous engagements: exploring affective qualities within the teaching of norms and equality. Pedagogy, Culture & Society, 30(2), 185-199. doi: 10.1080/14681366.2020.1793380 DOI: https://doi.org/10.1080/14681366.2020.1793380

Gunnarsson, K. (2021). Sexualitet och relationer i skolans styrdokument. I S. Ceder, K. Gunnarsson, S. Planting-Bergloo, L. Öhman & A. A. Orlander (Red.), Sexualitet och relationer. Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan (s. 23-35). Studentlitteratur.

Gunnarsson, K., Planting-Bergloo, S., Ceder, S., Öhman, L., & Orlander, A. A. (2021). Ämnesdidaktiska ingångar. I S. Ceder, K. Gunnarsson, S. Planting-Bergloo, L. Öhman & A. A. Orlander (Red.), Sexualitet och relationer. Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan (s. 131-154). Studentlitteratur.

Harrison, L., & Ollis, D. (2015). Stepping out of our comfort zones: pre-service teachers’ responses to a critical analysis of gender/power relations in sexuality education. Sex Education, 15(3), 318-331. doi: 10.1080/14681811.2015.1023284 DOI: https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1023284

Hjerm, M., & Lindgren, S. (2010). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Gleerups.

Hydén, K. J. (2023). ”Vi får lära oss helt nya sätt att tänka nu!”: En studie om bildämnet och flytande genusidentifiering. Educare, (2), 148-185. DOI: https://doi.org/10.24834/educare.2023.2.922

Krathwohl, D. R. (2002). A revision of bloom’s taxonomy: An overview. Theory Into Practice, 41(4), 212–218. doi: 10.1207/s15430421tip4104_2 DOI: https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2

Kugel, P. (1993). How professors develop as teachers. Studies in Higher Education, 18(3), 315-328. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079312331382241

Larsson, H. (2017). Undervisning i idrott och hälsa: Mellan traditionella könsnormer och religionsfrihet. Tidskrift för genusvetenskap, 38(3), 102-112. DOI: https://doi.org/10.55870/tgv.v38i3.2920

Lees, S. (1994). Talking about sex in sex education. Gender and Education, 6(3), 281-292. DOI: https://doi.org/10.1080/0954025940060304

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=9718

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2011). Skolverket.

Läroplan för gymnasieskolan. (2011). Skolverket. https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/laroplan-gy11-for-gymnasieskolan

McCall, D., Beazley, R., Doherty-Poirier, M., Lovato, C., MacKinnon, D., Otis, J., & Shannon, M. (1999). Schools, Public Health, Sexuality and HIV. A Status Report. Council of Ministers of Education, Canada. https://publications.cmec.ca/aids-sida/en/focus.htm

Murray, C. C., Sheremenko, G., Rose, I. D., Osuji, T. A., Rasberry, C. N., Lesesne, C. A., Parker, J. T., & Roberts, G. (2019). The influence of health education teacher characteristics on students' health‐related knowledge gains. Journal of School Health, 89(7), 560-568. DOI: https://doi.org/10.1111/josh.12780

O’Brien, H., Hendriks, J., & Burns, S. (2021). Teacher training organisations and their preparation of the pre-service teacher to deliver comprehensive sexuality education in the school setting: a systematic literature review. Sex Education, 21(3), 284-303. DOI: https://doi.org/10.1080/14681811.2020.1792874

Ollis, D. (2016). ‘I felt like I was watching porn’: the reality of preparing pre-service teachers to teach about sexual pleasure. Sex Education, 16(3), 308-323. DOI: https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1075382

Planting-Bergloo, S., & Orlander, A. A. (2024). Challenging ‘the elephant in the room’: the becomings of pornography education in Swedish secondary school. Sex Education, 24(1), 16-30. DOI: https://doi.org/10.1080/14681811.2022.2137487

Pound, P., Denford, S., Shucksmith, J., Tanton, C., Johnson, A. M., Owen, J., Hutten, R., Mohan, L., Bonell, C., Abraham, C., & Campbell, R. (2017). What is best practice in sex and relationship education? A synthesis of evidence, including stakeholders’ views. BMJ Open, 7(5), e014791. doi: 10.1136/bmjopen-2016-014791 DOI: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2016-014791

RFSU. (2023). “I början det är liksom en chock… och sen man blir nyfiken!” Röster om sexualundervisning från unga med erfarenhet av hedersnormer. https://www.rfsu.se/globalassets/pdf/rapport-om-unga-med-erfarenhet-av-hedersnormer-low.pdf

Salas, M. J. S. (2019). Causal theoretical model that favors the use of comprehensive sexuality education. Educational Research and Reviews, 14(18), 668-677.

SFS 2020:766. Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100). https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2020-09/SFS2020-766.pdf

SFS 2018:218. Lag med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning. https://www.svenskforfattningssamling.se/doc/2018218.html

SFS 1993:100. Högskoleförordningen. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hogskoleforordning-1993100_sfs-1993-100/

Sinkinson, M. (2009). ‘Sexuality isn't just about sex’: Pre-service teachers' shifting constructs of sexuality education. Sex Education, 9(4), 421-436. DOI: https://doi.org/10.1080/14681810903265352

SKOLFS 2022:13. Förordning om ändring i förordningen (SKOLFS 2011:144) om läroplan för gymnasieskolan. https://skolfs-service.skolverket.se/api/v1/download/andringsforfattning/2022:13

SKOLFS 2022:8. Förordning om ändring i förordningen (SKOLFS 2010:37) om läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. https://skolfs-service.skolverket.se/api/v1/download/andringsforfattning/2022:8

Skolinspektionen. (2018). Sex- och samlevnadsundervisning. Tematisk kvalitetsgranskning 2018. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2018/sex--och-samlevnadsundervisning/

Skolverket. (u.å.). Sexualitet, samtycke och relationer. Hämtad 2024-02-08 från https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sexualitet-samtycke-och-relationer

Skolverket. (2016). Undervisa om kontroversiella frågor. Europarådet. https://rm.coe.int/16806d8d5c

Skolverket. (2014). Sex- och samlevnadsundervisning i grundskolans tidigare år. Jämställdhet, sexualitet och relationer i ämnesundervisningen Årskurserna 1–6.

Skolverket. (1999) Nationella kvalitetsgranskningar 1999. Rapport nr 180. https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6538dc/1553956767097/pdf605.pdf

Stradling, R. (1984). The teaching of controversial issues: An evaluation. Educational Review, 36(2), 121-129. doi: 10.1080/0013191840360202 DOI: https://doi.org/10.1080/0013191840360202

Tordoff, D. M., Haley, S. G., Shook, A., Kantor, A., Crouch, J. M., & Ahrens, K. (2021). “Talk about bodies”: recommendations for using transgender-inclusive language in sex education curricula. Sex Roles, 84, 152-165. DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-020-01160-y

UNESCO. (2018). International technical guidance on sexuality education. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260770

Vavrus, M. (2009). Sexuality, schooling, and teacher identity formation: A critical pedagogy for teacher education. Teaching and Teacher Education, 25(3), 383-390. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.09.002

Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Rapport. Stockholm. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b05/1555332112063/God-forskningssed_VR_2017.pdf

Walker, R., Drakeley, S., Welch, R., Leahy, D., & Boyle, J. (2021). Teachers’ perspectives of sexual and reproductive health education in primary and secondary schools: a systematic review of qualitative studies. Sex Education, 21(6), 627-644. DOI: https://doi.org/10.1080/14681811.2020.1843013

WHO. (2017). Sexual health and its linkages to reproductive health: an operational approach. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/258738/9789241512886-eng.pdf

Published

2025-09-26

How to Cite

Davidsson, A. (2025). Att undervisa om sexualitet, identitet och relationer: studenters och lärarutbildares tankar om nytt examensmål, kompetensbehov och innehåll i lärarutbildningen. Educare, (4), 107–141. https://doi.org/10.63310/edu.2025.4.56429

Issue

Section

Articles