Om tidskriften

Syftet med tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul) är att lyfta fram resultat från forskning som byggs med och för lärare, snarare än om och på. 

Forskul publicerar forskningsresultat som ska ge lärare inom skolväsendet teoretiska och praktiska redskap för att öka förutsättningarna för barn och elevers lärande. De praktikrelevanta resultat som publiceras är granskade och knutna till tidigare forskning och blir på så vis en del i ett kumulativt kunskapsbygge – lärares professionella kunskapsbas.

Tidskriften ges ut av Lärarstiftelsen.

Fokus och syfte

Som namnet på tidskriften anger, handlar de forskningsartiklar som publiceras i Forskul främst om forskning med anknytning till lärande och undervisning relaterat till samtliga ämnesområden och åldersgrupper inom skolan. Med skolan avses alla de skolformer som ingår i det svenska skolsystemet, eller motsvarande skolformer i de nordiska länderna, vilket bland annat innefattar förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, gymnasieskola samt folhögskolan och vuxenutbildningen. Forskul publicerar även forskning från fria skolformer som exempelvis kulturskolan. Artiklarna granskas enligt dubbel-blint peer-review-förfarande av ledande forskare för att försäkra att de resultat som publiceras håller hög vetenskaplig kvalitet.

Med skollagens skrivning om att verksamheten i skolan ska vila på vetenskaplig grund är det viktigt att forskning av, med och för lärare kan publiceras och spridas. Forskul är en tidskrift där resultat från forskning talar direkt till lärare om de professionella problem som lärare har att hantera.

Uppbyggnad av en professionell kunskapsbas

Forskningen som publiceras och som byggs med och för lärare, snarare än om och på, ska bidra till såväl uppbyggnaden av lärarprofessionens kunskapsbas som till skolans utveckling. Det handlar såväl om forskning som fördjupar förståelsen för konkreta frågor om vad elever har svårt att lära sig eller olika aspekter av undervisningen, som om forskning som utvecklar metoder och instrument för exempelvis bedömning av elevers kunnande.

Tidskriften vill bidra till forskningsutvecklingen inom utbildningsområdet och överbrygga gapet mellan forskning och praktik. Forskul är därför öppet tillgänglig och målsättningen är att publicera forskning som ger lärare såväl teoretiska som praktiska redskap i sitt arbete.

För att få till stånd en forskning som knyter an till de frågor och problem som lärare brottas med i sin undervisning används idag olika modeller för praktiknära eller undervisningsutvecklande forskning där lärare och forskare samverkar, exempelvis aktionsforskning, design-experiment, designforskning, lesson study och learning study. Forskul är en tidskrift där resultat från sådana forskningsansatser kan publiceras och spridas. Dessa resultat kan då i enlighet med vetenskaplig praxis granskas och knytas till annan forskning och på så vis bli en del i ett kollektivt kunskapsbygge – lärares professionella kunskapsbas. Skolan behöver en motsvarighet till den kliniska forskning som bedrivs i vården och därmed behövs också tidskrifter för publicering av sådan praktiknära utbildningsvetenskaplig forskning. 

En fristående tidskrift utan kommersiella intressen

Lärarstiftelsen ger ut denna tidskrift. Lärarstiftelsen har sitt ursprung i Sveriges allmänna folkskollärarförening som bildades 1880 och ägnade sig redan från starten åt att ge ut material för lärande och undervisning samt att bidra till utveckling av skolan, undervisningen och yrket. Organisationen var drivande när det för drygt 100 år sedan inrättades en första professur i pedagogik. Lärarstiftelsen bildades 1967 för förvaltning av Sveriges allmänna folkskollärares tillgångar och arbetar för att främja utvecklingen av undervisningen och professionen.

Forskuls redaktion består av seniora forskare från olika ämnesdidaktiska områden. Tidskriften har dessutom en redaktionskommitté med framstående forskare inom förskolans och skolans olika ämnesområden.

Forskul är sedan 2013 en vetenskaplig tidskrift som ges ut som en öppet tillgänglig online tidskrift (open access). Samtliga artiklar finns tillgängliga online, är sökbara och går att ladda ner.

Forskning om undervisning och lärande har föregåtts av en tryckt tidskrift med samma namn. Nio publikationer gavs ut under åren 2009 till 2012 och artiklarna i dessa nummer handlar om behovet och förekomsten av praktiknära forskning utifrån olika teman. Dessa artiklar, skrivna av namnkunniga forskare, är inte granskade genom peer review utan publicerades genom ett redaktionellt urval.  Nummer 1 till 9 av Forskning om undervisning och lärande kan laddas ner som pdf.

Redaktionell policy – granskningsprocess

Alla insända manuskript bedöms först av en redaktör och minst ytterligare en redaktionsmedlem som avgör om manuskriptet är lämpligt att sändas för sakkunniggranskning.

Manuskript som anses vara lämpliga för vidare granskning sänds till två eller fler sakkunniga som har i uppgift att lyfta fram manuskriptets allmänna och specifika förtjänster och brister.

Tidskriften använder sig av ett helt anonymiserat granskningsförfarande innan accept/refusering av manuskript vilket innebär att författare och granskare är anonyma genom hela granskningsprocessen.

Granskningsprocessen antas ta 6 veckor men kan komma att variera.

Baserat på granskningen sammanställer sedan redaktören en rekommendation att a) godkänna manuskriptet för publicering b) be författaren om revidering av manuskriptet eller c) att refusera manuskriptet.

Det övergripande utgivningsansvaret ligger hos tidskriftens huvudredaktör. Denne har ett kvalificerat redaktionsråd till stöd i olika frågor kring utgivning av enskilda manuskript, tidskriftens utveckling mm.

Originalartiklar och i förekommande fall tidigare publicerade artiklar (exempelvis översatta artiklar) är externt sakkunniggranskade men redaktionella kommentarer och externa reflektioner godkänns av redaktionen utan extern sakkunniggranskning.

I de fall där en manuskriptförfattare är knuten till tidskriften kommer denne att frånkopplas alla uppgifter som rör det specifika manuskriptet. En helt fristående redaktör, som bland annat inte är knuten till författarens institution, kommer att ha i uppdrag att organisera granskningsprocessen. Författarens anknytning till tidskriften kommer att anges i artikeln i samband med utgivning.

Tidskriften tar endast i undantagsfall emot manuskript som tidigare har laddats upp före granskning som preliminära versioner, på personliga hemsidor, som presenterats på konferenser eller tillgängliggjorts genom andra informella kommunikationskanaler. Författare måste inneha upphovsrätt för texten i fråga. Författare uppmuntras även att när sådana finns ange länkar till tidigare versioner av artikeln i den slutgiltiga version av artikeln som publiceras i tidskriften.

Duplikatpublikation, s.k. ”redundant publication” eller ”dual publication”, är inte tillåtet. Detta hänvisar till utgivning av samma artikel i mer än en tidskrift eller till utgivningen av ett dokument som är väsentligen likt till ett som redan utgivits och då utan hänvisning till den ursprungliga publikationen.

Läs mer om Forskuls redaktionella och publiceringsetiska riktlinjer >>