Till Forskning om undervisning och lärande har knutits en redaktionskommitté med framstående forskare inom skolans och förskolans olika ämnesområden.
De granskar genom ett peer reviewsystem de inkomna artiklarna och bedömer deras kvalitet. De värderar metodval, observationer och/eller insamlade data och slutsatser. De bedömer om författarens slutsatser har stöd av det presenterade resultatet och om dessa kan relateras till syftet med forskningen/studien. Utöver nedanstående redaktionskommitté är också andra framstående forskare engagerade som granskare. Forskul tackar våra granskare för deras utmärkta insatser för att säkerställa en vetenskaplig kvalitetsgranskning av inkomna artiklar. Se tack till våra granskare.
Redaktionsråd
Inger Eriksson
redaktör Forskul / professor, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet, Stockholm, Sverige
Gunn Nyberg
professor, Institutionen för idrottsvetenskap, Malmö universitet, Malmö, Sverige
Christina Olin-Scheller
professor, Karlstad universitet, Karlstad, Sverige
Christina Ottander
professor, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå universitet, Umeå, Sverige
Ulla Runesson Kempe
professor, Jönköping university, Jönköping, Sverige
Karin Rönnerman
professor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, Göteborg, Sverige
Martin Stolare
professor, Karlstad universitet, Karlstad, Sverige
Pia Williams
professor, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet, Göteborg, Sverige
Malin Tufvesson
generalsekreterare Lärarstiftelsen
Anna Sandström
redaktionssekreterare Forskul
Redaktionskommitté
Britt-Marie Apelgren
professor i ämnesdidaktik med inriktning mot engelska, Göteborgs universitet
Erik Backman
docent i pedagogik med inriktning mot idrottsvetenskap, Högskolan i Dalarna
Anette Emilson
professor i pedagogik, Högskolan Kristianstad
Niklas Gericke
professor i naturvetenskapernas didaktik, Karlstad universitet
Björn Haglund
docent i barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan i Gävle
Mona Holmqvist
professor i utbildningsvetenskap, Lunds universitet
Marléne Johansson
professor i slöjd, Göteborgs universitet, professor i slöjdpedagogik, Åbo Akademi, och professor i formgivning, kunst- og håndeverksdidaktikk, Högskolan i Telemark
Roger Johansson
professor i historia med didaktisk inriktning, Malmö universitet, och professor i utbildningsvetenskap, Lunds universitet
Nina Kilbrink
docent i pedagogiskt arbete, Karlstad universitet
Caroline Liberg
professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser, Uppsala universitet
Inger Lindberg
professor emerita i tvåspråkighet, Stockholms universitet
Viveca Lindberg
professor i didaktik, Stockholms universitet
Pernilla Nilsson
professor i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan Halmstad
Constanta Olteanu
professor i matematikdidaktik, Linnéuniversitetet
Astrid Pettersson
professor emerita i pedagogik med inriktning mot utvärdering och matematikämnets didaktik, Stockholms universitet
Andreas Redfors
professor i fysik med inriktning fysikdidaktik, Högskolan Kristianstad
Jenny Rosén
docent i svenska som andra spåk, Stockholms universitet
Cecilia Roos
professor i konstnärliga praktiker, Stockholms konstnärliga högskola
Geir Skeie
professor i religionsdidaktik, Universitetet i Stavanger
Ingegerd Tallberg-Broman
senior professor i pedagogik, Malmö universitet
Cecilia Wallerstedt
professor i pedagogik, Göteborgs universitet
Eva Österlind
professor i drama med didaktisk inriktning, Stockholms universitet