"Lost in translation?" Om relationen mellan lärares praktiska kunnande och professionella språk

Författare

  • Per Lindqvist
  • Ulla Karin Nordänger

Abstract

Syftet med föreliggande artikel är att visa på möjliga broar mellan lärares person- och kontextbundna praktiska kunnande och en presumtiv generell lärarkunskap. Inom ramen för två forskningsprojekt och med hjälp av flera olika metoder har data kring lärares praktiska kunnande samlats in. För det första relateras data till Martin Bubers resonemang kring erfarenhet som insikt. Lärarnas vilja och förmåga till närvaro, önskan att uppnå en relation, förs fram som ett avgörande inslag i deras praktiska kunnande. För det andra uppmärksammas lärares användningar av metaforer för att beskriva kärnan i sitt kunnande. I artikeln diskuteras hur dessa sätt att tala om praktiken kan bidra till ett gemensamt professionellt lärande. Bland annat visas på användningen av »levande metaforer» som en sådan möjlighet.

Downloads

Publicerad

2011-04-14

Referera så här

Lindqvist, P., & Nordänger, U. K. (2011). "Lost in translation?" Om relationen mellan lärares praktiska kunnande och professionella språk. Pedagogisk Forskning I Sverige , 12(3), 177–193. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/52713

Nummer

Sektion

Artiklar