En muntlig sångkultur kopplad till skrift

1700-talssamlingarna Sions sånger och Sions nya sånger i musiketnologisk och kulturhistorisk belysning med utgångspunkt i traditionsinspelningar

Författare

  • Märta Ramsten

DOI:

https://doi.org/10.62779/puls.9.2024.23731

Nyckelord:

Sion’s Songs, Sion’s New Songs, field recordings, oral song tradition, process of diachronic transmission, 18th century, dissenters, herrnhutism , pietism, the North of Sweden melody practice, acceptance, avoidance, the North of Sweden, melody practice, acceptance, avoidance

Abstract

An oral song culture connected to printed works
The aim of this article is to investigate the process of diachronic transmission with reference to oral material. Departing from field recordings from the very north of Sweden this article intends to account for the transmitting of oral song traditions connected with two pious song books, Sions sånger/Sion’s Songs and Sions nya sånger/Sion’s New Songs from the 18th century. The song books were published in numerous editions up until 1975 and foremost used by religious dissenters. Only song texts were provided in the books – as for melodies the congregation had to deal with directions to contemporary melodies, mostly hymns. The recordings indicate that several both sacred and profane melodies used during the 18th century may have followed the songs for more than 200 years in oral tradition. The restricted life within the congregations is a prerequisite for this process which goes on within the collective. In the present investigation the contradictory words acceptance and avoidance/repudiation are used to make clear what elements are active as both controlling and cooperative in the dynamic transmitting process.

Författarbiografi

Märta Ramsten

Märta Ramsten är docent i musikvetenskap och f.d. chef för Svenskt visarkiv. Hon har framför allt ägnat sin forskning åt lokala och regionala folkliga musiktraditioner i Sverige. Hennes avhandling (1992) behandlade förändringsprocesser inom svensk folkmusik 1950–1980. Hon var ansvarig för den inspelningsverksamhet som knöts till Svenskt visarkiv från 1968 och framåt och mycket av hennes forskning och publika verksamhet har just fältinspelningarna som utgångspunkt. Bland senare utgåvor märks: Kungl. Musikaliska Akademien och folkmusiken. En musiketnologisk undersökning (2016), De osynliga melodierna. Musikvärldar i 1800-talets skillingtryck (2019) och Framför mikrofonen och bakom. En personlig återblick på Svenskt visarkivs verksamhet med inspelningar av folkliga musiktraditioner (2022).

Downloads

Publicerad

2024-05-22

Referera så här

Ramsten, M. (2024). En muntlig sångkultur kopplad till skrift: 1700-talssamlingarna Sions sånger och Sions nya sånger i musiketnologisk och kulturhistorisk belysning med utgångspunkt i traditionsinspelningar. Puls - Musik- Och Dansetnologisk Tidskrift, 9, 10–26. https://doi.org/10.62779/puls.9.2024.23731

Nummer

Sektion

Artiklar

Mest lästa artiklar av samma författare