Rösträttens sånger

Musikens roll i kampen för kvinnors rösträtt 1902–1921

Författare

DOI:

https://doi.org/10.62779/puls.10.2025.52411

Nyckelord:

collective singing, democracy, Elfrida Andrée, Elsa Stenhammar, music, political movements, social movements, song, Sweden, vote, woman suffrage

Abstract

Songs of Suffrage - The Role of Music in the Struggle for Women’s Suffrage in Sweden 1902–1921

This study examines the role of music in the organized struggle for women’s suffrage in Sweden from 1902 to 1921. The research questions investigate the music that circulated within the movement, including its performance contexts and the individuals involved. Furthermore, the study explores how songs articulated the movement’s collective ideals and goals, and how arguments for women’s political rights were expressed through musical practices. The source material has been collected from archives and women’s periodicals. The literature includes studies on the history and development of the Swedish suffrage movement, international research on the role of music in the struggle for women’s suffrage, and theoretical perspectives on music’s broader significance in social and political movements. Music in the Swedish women’s suffrage organizations (FKPR) throughout the country primarily consisted of patriotic songs, specially composed suffrage songs, and various types of vocal and instrumental music used in social interactions. The findings indicate that music served several functions within the movement, including forming and expressing collective identity, promoting solidarity, raising the fighting spirit, instilling pride, and articulating the movement’s values and goals. At the Sixth Congress of the International Woman Suffrage Alliance, held in Stockholm in 1911, music played a prominent role, contributing to a sense of solemnity, strength, and confidence in victory. Suffrage songs emphasized themes such as women’s right to full citizenship and their right and duty to serve the nation. Often, these songs were marches with combative messages, somewhat contrasting with the peaceful diplomatic strategy of the Swedish suffragists. Unison singing served as a unifying tool for a broad and socially diverse movement. Additionally, women’s (collective) motherliness, along with their peaceful and nurturing qualities, was highlighted as an attribute that could improve politics.

Författarbiografi

Marita Rhedin

Marita Rhedin är fil.dr. i musikvetenskap och universitetslektor vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Hennes forskning har främst fokuserat på framförandepraxis inom den litterära vistraditionen. Under de senaste åren har hon fördjupat sig i hur musik, sångtexter och röster används i sociala och politiska rörelser. Med historiskt material från den kvinnliga rösträttsrörelsen undersöker hon hur dessa element kan fungera som drivkrafter i demokrati-utvecklingen och hur de kan mobilisera och inspirera till förändring. Hon studerar även hur sånger användes som en motsatt kraft, för att ifrågasätta rösträttskämparnas krav och uttrycka fördömanden om deras livsstil, mål, värderingar och yttre.

Downloads

Publicerad

2025-12-15

Referera så här

Rhedin, M. (2025) ”Rösträttens sånger : Musikens roll i kampen för kvinnors rösträtt 1902–1921 ”, Puls – musik- och dansetnologisk tidskrift, 10(2). doi: 10.62779/puls.10.2025.52411.

Nummer

Sektion

Artiklar

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.