HBTQI-elev, skolkultur och minoritetsstress
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v100i2.22144Nyckelord:
HBTQI, inkludering, ledarskap, minoritetsstress, skolkulturAbstract
Homosexuella, bisexuella, transpersoner, queera personer och intersexpersoner (HBTQI) har sämre hälsa jämfört med övriga befolkningen i Sverige. I denna artikel riktas intresset mot HBTQI-elevers utsatthet och minoritetsstress i den svenska skolan. Artikeln baseras på intervjuer med elever i årskurs nio genomförda i två separata forskningsprojekt. Resultaten visar att rådande skolkultur är av stor betydelse för elevers upplevelse av trygghet i skolvardagen. Skolkulturer präglade av hot, trakasserier och homofobi resulterar i minoritetsstress bland utsatta elever. I sammanhang där rådande skolkultur däremot framställs som inkluderande av eleverna, beskrivs skolmiljön som trygg. Professionellt stöd från skolpersonalen lyfter eleverna fram som väsentligt för deras välmående och trygghet i skolan. Huvudpoängen som görs i artikeln är att själva grundförutsättningen för en inkluderande skolkultur är en organisation som genomsyras av kunskap, professionellt ledarskap och omdöme.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Ylva Odenbring
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.