Barns rätt i fokus?
Barns perspektiv på sina rättigheter under covid-19-pandemin i Sverige
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v101i2.25414Nyckelord:
distansundervisning, ojämlikhet, kommunikation, skolhälsovård, krisberedskapAbstract
Denna studie undersöker barns upplevelser och perspektiv på sina rättigheter under COVID-19-pandemin. Genom kvalitativa metoder visade data från 22 barn i Umeå hur pandemin påverkade barnens liv och skolgång. Barnen uppskattade Sveriges hantering av pandemin men tyckte samtidigt att deras fysiska och mentala hälsa påverkades negativt. Distansundervisningen medförde flera utmaningar, inklusive tekniska ojämlikheter och bristande stöd från lärare. Barnen betonade behovet av bättre kommunikation och informationsdelning, samt föreslog fler kanaler för att kommunicera med beslutsfattare. De framhöll också vikten av investeringar i skolhälsa och åtgärder mot ojämlikhet och diskriminering. Resultaten understryker betydelsen av att integrera barnens perspektiv i beslutsfattande och krisberedskap för att säkerställa att deras rättigheter skyddas och främjas. Denna studie belyser vikten av barnens röster för att skapa en mer rättvis och inkluderande framtid.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Mazen Baroudi
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.