Att granska ett forskarutbildningsområde

Exemplet hälsa och välfärd, Mälardalens högskola

Författare

  • Kerstin Isaksson
  • Maja Söderbäck
  • Per Tillgren

Nyckelord:

doktorsavhandling, hälsa och välfärd, granskning forskarutbildningsområde

Abstract

I ett drygt decennium har det varit möjligt för statliga och enskilda högskolor i Sverige att ansöka om att få inrätta forskarutbildning inom ett specifikt område. Fram till 2020 har 38 tillstånd beviljats och åtta av dessa har koppling till området hälsa och/eller välfärd. Sedan läsåret 2012/13 finns vid Mälardalens högskola (MDH) forskarutbildning inom detta område. Syftet med denna artikel är att beskriva och diskutera en granskning av hur området hälsa och välfärd återspeglas i de första 15 avhandlingarna. En kvalitativ deduktiv innehållsanalys genomfördes samt en bibliometrisk undersökning av innehållet i avhandlingarnas introduktion och diskussion. Utifrån granskningen diskuteras resultatet men också hur den metodik som tillämpats kan vara relevant för granskning av avhandlingar även vid andra högskolor med ett specifikt forskarutbildningsområde.   

Författarbiografier

Kerstin Isaksson

Professor emerita, Mälardalens högskola, Akademin för hälsa, vård och välfärd.

Maja Söderbäck

Affilierad forskare, Mälardalens högskola, Akademin för hälsa, vård och välfärd. 

Per Tillgren

Professor emeritus, Mälardalens högskola, Akademin för hälsa, vård och välfärd. 

Downloads

Publicerad

2021-07-08

Referera så här

Isaksson, K., Söderbäck, M., & Tillgren, P. (2021). Att granska ett forskarutbildningsområde: Exemplet hälsa och välfärd, Mälardalens högskola. Socialmedicinsk Tidskrift, 98(3), 467–478. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/38006

Nummer

Sektion

Forskning och teori

Liknande artiklar

<< < 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.