När skolan lär barn om psykisk hälsa minskar inåtvända psykiska problem bland barnen. En kartläggning av systematiska litteraturöversikter

Författare

  • Solveig Petersen Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor, Folkhälsomyndigheten
  • Anja Romqvist Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor, Folkhälsomyndigheten, Östersund

Nyckelord:

Depression, effekt, psykosomatiska problem, tonåringar, ångest

Abstract

Abstrakt – svenska

Inåtvända psykiska problem såsom ångest och nedstämdhet är vanliga bland barn i skolåldern. I en kartläggning av systematiska litteraturöversikter har vi studerat skolans betydelse för förekomsten av sådana problem. Ett delresultat visar att inåtvända psykiska problem minskar när skolan lär barnen om psykisk hälsa och hur de kan hantera sin och andras psykiska hälsa. De positiva effekterna ses i alla åldrar från lågstadiet till gymnasiet och vid både universella insatser till alla barn och riktade insatser till barn som har ökad risk att utveckla psykiska problem eller redan har symtom. Effekten verkar dock minska över tid. Det är därför intressant att vidare utreda om fortlöpande insatser kan ge mer hållbara effekter. Sammantaget visar resultaten att skolan kan bidra till minskade inåtvända psykiska problem genom att lära barn om psykisk hälsa och hur den kan hanteras.

 

Abstract - English

Internalizing problems such as anxiety and depressive symptoms are common among school-ages children. To study school-related determinants of such problems, we performed a scoping review of systematic literature reviews. One result from the scoping review was that school-based activities aiming to enhance mental health knowledge and management can decrease internalizing problems in school-aged children. The effect is similar in younger and older school-aged children, and it is seen in both universal interventions to all children and interventions targeting children with an increased risk of developing internalizing problems or already having such problems. The effect, however, decreases over time, making further investigations of continuous or repeated knowledge-enhancing activities interesting. Taking together, the results show that schools can contribute to the decrease of internalizing problems by teaching children about mental health and mental health management.

 

Nyckelord

Depression, effekt, psykosomatiska problem, tonåringar, unga, ångest

Författarbiografier

Solveig Petersen, Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor, Folkhälsomyndigheten

Utredare, docent. Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor, Folkhälsomyndigheten, Solna

Anja Romqvist, Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor, Folkhälsomyndigheten, Östersund

Utredare. Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor, Folkhälsomyndigheten, Östersund.

Downloads

Publicerad

2020-12-20

Referera så här

Petersen, S., & Romqvist, A. (2020). När skolan lär barn om psykisk hälsa minskar inåtvända psykiska problem bland barnen. En kartläggning av systematiska litteraturöversikter. Socialmedicinsk Tidskrift, 97(5 och 6), 832–846. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/38213

Nummer

Sektion

Tema: Psykisk hälsa hos unga

Liknande artiklar

<< < 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.