Kunskapsutveckling för ökad samverkan inom socialtjänsten kring barn och familj i riskzonen – om participatoriska processer, strukturer och betydelser

Authors

  • Charli Eriksson professor emeritus, Institutionen för hälsovetenskaper, Örebro universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v94i4.41981

Keywords:

samverkan, ledarskap, barn, föräldrar, familjer, missbruk, sociala utvecklingsprocesser

Abstract

Barn i familjer med missbruk får sällan stöd. Med stöd från SKL och Folkhälsomyndigheten har kunskapsutveckling bedrivits kring en nationell satsning med där regional implementeringsstruktur med focus på lokala utvecklingsprocesser inom socialtjänsten byggdes upp. Vårt forskarteam genomförde kunskapsutveckling inom ramen för satsningen genom fallstudier av 15 län/regioner och 40 kommuner. Denna omfattade utveckling av participatorisk forskningsansats och fallstudier av strukturer, processer och resultat samt uppföljning av betydelse för barn och familjer. I artikeln redovisas lärdomar från kunskapsresan. Att gå från ord till handling är viktigt. Samverkan behöver ledarskap, tydliga mandat, tid och stödjande uppföljning och kunskapsbildning. Samverkan är större när det finns policy med tydliga uppföljningsmekanismer för det praktiska genomförandet. I detta bör ingå att lyssna på barns, föräldrars och familjers röster.

Downloads

Published

2017-10-11

How to Cite

Eriksson, C. (2017). Kunskapsutveckling för ökad samverkan inom socialtjänsten kring barn och familj i riskzonen – om participatoriska processer, strukturer och betydelser. Socialmedicinsk Tidskrift, 94(4), 505–516. https://doi.org/10.62607/smt.v94i4.41981

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.