Psykologiska behandlingar för vuxna med ADHD

Författare

  • Tatja Hirvikoski KIND, Center for Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i3.43292

Nyckelord:

ADHD, vuxna, psykologisk behandling, beteendeterapi, psykoedukation.

Abstract

ADHD hos vuxna kännetecknas av funktionsnedsättningar inom många viktiga livområden. Både nydiagnosticerade vuxna med ADHD och deras närstående behöver information om ADHD och vilka behandlingar och stödinsatser som finns. Som första psykologisk intervention kan  psykoedukation i grupp med närstående vara ett genomförbart och effektivt alternativ som också ger ett forum för att bearbeta och acceptera det faktum att ADHD diagnos har konstaterats. Psykoedukation kan motivera till mer krävande psykologiska interventioner såsom dialektisk beteendeterapi –baserad färdighetsträning i grupp. Gemensamt för dessa interventioner är att de bygger på beteendeinriktade principer, har utvecklats och utvärderats inom ramen för kliniska verksamheter, utifrån behov hos personer med ADHD. Behandlingsmanualerna publiceras på svenska för att främja spridning av beprövade behandlingsmetoder för vuxna med ADHD.

Författarbiografi

Tatja Hirvikoski, KIND, Center for Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet

Med dr, leg psykolog, specialist i neuropsykologi/Post doc

KIND, Center for Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet

Downloads

Publicerad

2013-04-14

Referera så här

Hirvikoski, T. (2013). Psykologiska behandlingar för vuxna med ADHD. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(3), 352–363. https://doi.org/10.62607/smt.v90i3.43292

Nummer

Sektion

Tema: ADHD och dess sociala och socialmedicinska konsekvenser

Liknande artiklar

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.