Analys av undervisning i spontant uppkomna situationer i förskolan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63310/edu.2025.2.54821

Keywords:

analys, forsknings- och utvecklingsprojekt, förskollärares agens, spontan, undervisning

Abstract

This article explores preschool teachers’ experiences of conducting analysis of their own and each other’s spontaneously arising teaching situations. Grounded in an ecological perspective on teachers’ agency, the study addresses two central questions: (1) What prerequisites appear to be essential for enabling preschool teachers to conduct analysis of teaching in spontaneous situations? (2) What insights do preschool teachers gain through such analyses, and how do these contribute to developing their teaching? The study draws on a one-year Swedish research and development project involving three researchers and 50 preschool teachers. Data were collected through notes documented by both researchers and preschool teachers. Key prerequisites identified include access to continuing professional development, opportunities for collaborative reflection work, and dedicated time for analysis. The use of an analysis tool aligned with teachers’ perceptions of core preschool values and practices also proved beneficial. Through their analysis, teachers gained awareness of their own interactions with the children and the children’s interests. However, connecting spontaneous situations to specific curriculum goals emerged as more of a challenging aspect of the process.

References

Alexiadou, N., Hjelmér, C., Laiho, A., & Pihlaja, P. (2024). Early childhood education and care policy change: comparing goals, governance and ideas in Nordic contexts. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 54(2), 185-202. doi: 10.1080/03057925.2022.2092451 DOI: https://doi.org/10.1080/03057925.2022.2092451

Alnervik, K. (2018). Systematic documentation: Structures and tools in a practice of communicative documentation. Contemporary Issues in Early Childhood, 19(1), 72-84. doi: 10.1177/1463949118762147 DOI: https://doi.org/10.1177/1463949118762147

Björklund, C., & Palmér, H. (2019). I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan. Forskning om undervisning och lärande, 7(1), 64-85. DOI: https://doi.org/10.61998/forskul.v7i1.27301

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Davidsson, M. (2018). Värdeladdade utvärderingar: En diskursanalys av förskolors systematiska kvalitetsarbete. [Licentiatuppsats, Linnéuniversitetet]. Linneaus University Press.

Delamont, S. (2008). For lust of knowing – observation in educational ethnography. I Geoffrey Walford (red.), How to do Educational Ethnography (s. 39-56). Tufnell Press.

Doverborg, E., Pramling, N., & Pramling Samuelsson, I. (2019). Att undervisa barn i förskolan (2 uppl.). Liber.

Eidevald, C. (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: Hallå, hur gör man? (2 uppl.). Liber.

Eidevald, C., & Engdahl, I. (2018). Introduktion till temanummer om undervisning i förskolan. BARN, (3-4), 5-19. doi: 10.5324/barn.v36i3-4.2905 DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v36i3-4.2905

Elfström, I. (2013). Uppföljning och utvärdering för förändring: Pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. [Doktorsavhandling, Stockholms universitet]. Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.

Emilson, A., & Pramling Samuelsson, I. (2014). Documentation and communication in Swedish preschools. Early Years, 34(2), 175-87. doi: 10.1080/09575146.2014.880664 DOI: https://doi.org/10.1080/09575146.2014.880664

Eriksson, A., Svensson, A.-K., & Beach, D. (2018). Reformimplementering i förskolepraktik: Ett exempel på hur förskollärarens ansvar har tolkats och omsatts av förskolechefer och arbetslag. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, 4(2), 59-75. doi: 10.57126/noad.v4i2.12043 DOI: https://doi.org/10.57126/noad.v4i2.12043

Fangen, K. (2005). Deltagande observation. Liber

Hildén, E., Löfdahl Hultman, A., & Ribaeus, K. (2021). Teaching as a new mission: Swedish preschool teachers' collegial discussions. Early years, 43(1), 1-14. doi: 10.1080/09575146.2021.1880374 DOI: https://doi.org/10.1080/09575146.2021.1880374

Hjelmér, C. (2020). Free play, free choices? - Influence and construction of gender in preschools in different local contexts. Education Inquiry, 11(2), 144-158. doi: 10.1080/20004508.2020.1724585 DOI: https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1724585

Häikiö, T.K. (2022). Förskollärares reflekterade praktik: En undersökning om pedagogisk handledning och pedagogisk dokumentation. Nordisk barnehageforskning, Special issue: Lyssnandets pedagogik, 19(4), 103-124. doi: 10.23865/nbf.v19.263 DOI: https://doi.org/10.23865/nbf.v19.263

Insulander, E., & Svärdemo Åberg, E. (2014). Vilken kunskap erkänns i det systematiska kvalitetsarbetet? Om oförenliga tankestilar i dagens förskola. Nordisk barnehageforskning, 7(12), 1-18. doi: 10.7577/nbf.779 DOI: https://doi.org/10.7577/nbf.779

Kang, J., & Walsh, D.J. (2017). Documentation as an integral part of teaching: Early childhood teachers’ systematic search for good teaching. Journal of Early Childhood Teacher Education, 39(4), 262-277. doi: 10.1080/10901027.2018.1514333 DOI: https://doi.org/10.1080/10901027.2018.1514333

Knauf, H. (2020). Documentation strategies: Pedagogical documentation from the perspective of early childhood teachers in New Zeeland and Germany. Early Childhood Educational Journal, 48(1), 11-19. doi: 10.1007/s10643-019-00979-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10643-019-00979-9

Lager, K. (2015). I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling. En policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshem. [Doktorsavhandling, Göteborg]. Acta Universitatis Gothoburgensis.

Lee-Hammond, L., & Bjervås, L. (2020). Pedagogical documentation and systematic quality work in early childhood: Comparing practices in Western Australia and Sweden. Contemporary Issues in Early Childhood, 22(2), 156-170. doi: 10.1177/1463949120928431 DOI: https://doi.org/10.1177/1463949120928431

Lindqvist, A., & Pastorek Gripson, M. (2022). Undervisning i dans i förskolan – en rörlig verksamhet. Pedagogisk forskning i Sverige, 27(2), 119-143. doi: 10.15626/pfs27.02.06 DOI: https://doi.org/10.15626/pfs27.02.06

Moss, P., Dahlberg, G., Grieshaber, S., Mantovani, S., May, H., Pence, A., Rayna, S., Swadener, B., & Vandenbroeck, M. (2016). The organisation for economic co-operation and development’s international early learning study: Opening for debate and contestation. Contemporary Issues in Early Childhood, 17(3), 343-351. doi: 10.1177/1463949116661126 DOI: https://doi.org/10.1177/1463949116661126

Paananen, M., & Lipponen, L. (2018). Pedagogical documentation as a lens for examining equality in early childhood education. Early Child Development and Care, 188(2), 77-87. doi: 10.1080/03004430.2016.1241777 DOI: https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1241777

Palla, L., & Vallberg Roth, A-C. (2020). Didaktiska stämmor om undervisande förskollärare: Chefers och förskollärares språkliga modelleringar om förhållningssätt, kunskaper och utövning i förskola. Educare, (2), 1-26. doi: 10.24834/educare.2020.2.1 DOI: https://doi.org/10.24834/educare.2020.2.1

Persson, S. (2021). Pedagogiska relationer i förskolan. Lärportalen, Skolverket. https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR151122. (Hämtad 23-05-17)

Persson, S., & Vallberg Roth, A-C. (2019). Hög sjukfrånvaro och ökad psykisk ohälsa: Om dilemman i förskollärares uppdrag. Föreskoleförvaltningen, Malmö stad.

Priestley, M., Biesta, G., & Robinson, S. (2015). Teacher agency: An ecological approach. Bloomsbury Publishing. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315678573-15

Rintakorpi, K. (2016). Documenting with early childhood teachers: Pedagogical documentation as a tool for developing early childhood pedagogy and practices. Early Years, 36(4), 399-412. doi: 10.1080/09575146.2016.1145628 DOI: https://doi.org/10.1080/09575146.2016.1145628

Sæbbe, P.-E., & Pramling Samuelsson, I. (2017). Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør man ikke det i barnehagen? Nordic Early Childhood Education Research Journal, 14(7), 1-15. doi: 10.7577/nbf.1731 DOI: https://doi.org/10.7577/nbf.1731

Sheridan, S., & Pramling Samuelsson, I. (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet (2 uppl.). Liber.

Sheridan, S., & Williams, P. (2018). Undervisning i förskolan: En kunskapsöversikt. Skolverket.

Skolforskningsinstitutet (2019). Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan. Skolforskningsinstitutets systematiska översikter.

Skolinspektionen. (2018). Förskolans kvalitet och måluppfyllelse: Ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan. Skolinspektionen. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter/publikationer/regeringsrapporter/2018/forskolans-kvalitet-och-maluppfyllelse/

Skolverket. (2017). Måluppfyllelse i förskolan. Skolverket.

Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Skolverket. https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan

Thulin, S., & Jonsson, A. (2018). Undervisning i förskolan: Om möjligheter att integrera förskolans bildningsideal med nya uppdrag. BARN, (3-4), 5-19. doi: 10.5324/barn.v36i3-4.2899 DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v36i3-4.2899

Vallberg Roth, A.-C., Hansen, H., & Persson, M. (2024). Undervisning i förskola: Enligt skriftliga beskrivningar i samverkansforskning åren 2016 och 2023. Nordisk barnehageforskning, 21(3), 306-329. doi: 10.23865/nbf.v21.624 DOI: https://doi.org/10.23865/nbf.v21.624

Virtanen, M. (2018). Förskolans dokumentations- och bedömningspraktik: En diskursanalys av förskollärares gemensamma tal om dokumentation och bedömning. [Licentiatuppsats, Linnéuniversitetet]. Linneaus University Press.

Vetenskapsrådet. (2024). God forskningssed. Vetenskapsrådet.

Published

2025-06-03

How to Cite

Hjelmér, C., Rönnlund, M., & Olausson, A. (2025). Analys av undervisning i spontant uppkomna situationer i förskolan . Educare, (2), 75–101. https://doi.org/10.63310/edu.2025.2.54821

Issue

Section

Articles