Archives - Page 2

  • Articles
    No. 2 (2018)

    The current issue consists of six articles spanning the educational field. Three of the articles focus on literacy and literacy development. Two articles are concerned with how leisure centres in the Swedish school function. One article focuses on special needs education in private schools in scarcely populated, rural areas of Sweden.

  • Artiklar
    No. 1 (2018)

    EDUCARE är en sakkunniggranskad tidskrift som finns vid fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola. Dess ambition är att publicera artiklar från det breda fält som utgör det som benämns som utbildningsvetenskap. EDUCARE publicerar även specialnummer kring aktuella teman inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta nummer, EDUCARE 2018:1, består av åtta artiklar med stor spännvidd inom det utbildningsvetenskapliga området.

  • Cover image

    Artiklar
    No. 2 (2017)

    EDUCARES ambition är att publicera artiklar från det breda fält som utgör det som benämns som utbildningsvetenskap. Detta nummer (Educare 2017:2) består av sju artiklar som samtliga lever upp till denna målsättning och som tillsammans ger indikationer om av vad utbildningsvetenskap kan handla om.

  • Cover image

    Tema: Flerspråkighet i Svenskämnet
    No. 1 (2017)

    EDUCARE är en sakkunniggranskad tidskrift som finns vid fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola. Dess ambition är att publicera artiklar från det breda fält som utgör det som benämns som utbildningsvetenskap. EDUCARE publicerar även specialnummer kring aktuella teman inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta nummer (EDUCARE 2017:1) består av sex artiklar som handlar om flerspråkighet i svenskämnet. Gästredaktör för detta nummer är Anna Lyngfelt, docent i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

  • Cover image

    Kritiska perspektiv på svensk utbildningsvetenskap
    No. 3 (2016)

    EDUCARE är en sakkunniggranskad tidskrift som finns vid fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola. Dess ambition är att publicera artiklar från det breda fält som utgör det som benämns som utbildningsvetenskap. EDUCARE publicerar även specialnummer kring aktuella teman inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta nummer (EDUCARE 2016:3) består av fyra artiklar som alla handlar om kritiska perspektiv på svensk utbildningsvetenskap. Gästredaktörer för detta nummer är Susanne Dodillet, forskarassistent vid Göteborgs Universitet, och Sverker Lundin, forskningskoordinator vid Göteborgs Universitet.

  • Cover image

    Conference Issue: Politics of identity, activism and pedagogy in punk of hip-hop studies
    No. 2 (2016)

    This issue of EDUCARE is dedicated to the fields of punk and hiphop studies. In December 14-16 2014 the network for childhood and youth studies, funded by FAS/FORTE, hosted a conference at Malmö University with the name “Politics of identity, activism and pedagogy in punk of hip-hop studies”. In this issue we present four articles based on papers and presentations from the conference.

  • Cover image

    Barndom, ungdom, kultur och lärande
    No. 1 (2016)

    Educare är en sakkunniggranskad tidskrift som finns vid fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola. Dess ambition är att publicera artiklar från det breda fält som utgör det som benämns som utbildningsvetenskap. Educare avser även att publicera specialnummer kring aktuella teman inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta nummer (Educare 2016:1) består av åtta artiklar som alla riktar fokus mot olika aspekter av det tvärvetenskapliga fältet barn- och ungdomsvetenskap. Gästredaktörer för detta nummer är Nils Hammarén och Anette Hellman, båda verksamma som universitetslektorer vid Göteborgs universitet.

  • cover

    Kritiska perspektiv på bedömning och dokumentation
    No. 2 (2015)

    Educare är en sakkunniggranskad tidskrift som finns vid fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola. Dess ambition är att publicera artiklar från det breda fält som utgör det som benämns som utbildningsvetenskap. Educare avser även att publicera specialnummer kring aktuella teman inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta nummer (Educare 2015:2) består av nio artiklar som alla fokuserar på bedömningsfrågor inom olika områden. Gästredaktör för detta nummer är Lisa Asp-Onsjö, universitetslektor vid Göteborgs universitet samt medlem av Educares redaktionsråd.

  • Cover image

    Artiklar
    No. 1 (2015)

    Educare är en sakkunniggranskad tidskrift som finns vid fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola. Dess ambition är att publicera artiklar från det breda fält som utgör det som benämns utbildningsvetenskap. Detta nummer (Educare 2015:1) består av sju artiklar som samtliga lever upp till denna målsättning och som tillsammans ger indikationer om av vad utbildningsvetenskap kan handla om.

  • cover

    Childhood, Learning and Didactics
    No. 2 (2014)

    The articles in this volume are all related to the National Research Schools of Childhood, Learning and Didactics (RSCLD). The research schools are an expression of a government interest both to strengthen education and re-search in early years—especially in areas like language, values, science and mathematics—and to involve preschool teachers and teachers in research development. The role of research in developing ECEC and school policies has also increased. Different research programs and school research insti-tutes are funded with the aim of contributing to policy making, research-based recommendations and better practices.

  • cover

    Artiklar
    No. 1 (2014)

    Educare är en sakkunniggranskad tidskrift som finns vid fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola. Dess ambition är att publicera artiklar från det breda fält som utgör det som benämns utbildningsvetenskap. Detta nummer (Educare 2014:1) består av fyra artiklar som samtliga lever upp till denna målsättning och tillsammans skapar en bild av vad utbildningsvetenskap idag kan handla om. 

  • cover

    Artiklar
    No. 1 (2013)

     

  • Artiklar
    No. 1 (2012)

     

  • cover

    Tvåspråkig undervisning på svenska och arabiska i mångkulturella storstadsskolor
    No. 3 (2011)

    Föreliggande temanummer i EDUCARE – Tvåspråkig undervisning på svenska och arabiska och mångkulturella storstadsskolor – är huvudresultatet av de studier som genomförts inom forskningsprojektet ”Olika modeller för tvåspråkig undervisning på arabiska och svenska – förutsättningar och konsekvenser” som finansierats av UVK, Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté.

  • Cover

    Artiklar
    No. 1 (2010)

     

  • cover

    En gränsöverskridande skola: Om olika former av styrning och reglering i barndomen
    No. 2-3 (2009)

    Detta temanummer – En gränsöverskridande skola: Om olika former av styrning och reglering i barndomen –är ett resultat av studier inom det UVK finansierade projektet ”Mångkontextuell barndom. Skola, Fritid, Familj i förändring och gränsöverskridande.”

  • Cover

    Artiklar
    No. 1 (2009)

     

  • Cover

    CLaD – CiCe: Childhood, Learning and Didactics (CLaD) and Children’s Identity and Citizenship Education (CiCe)
    No. 3 (2008)

    This issue of EDUCARE is our first all-English publication (2008:3). The articles have been selected and edited from papers submitted after the conference Citizenship Education in Society: A Challenge for the Nordic Countries, 4th – 5th October 2007 at Malmö University, organized by the Children’s Identity and Citizenship in Europe thematic network (CiCe). The first three papers were originally presented at a Symposium within the conference – “Childhood, Learning and Didactics” (CLaD). Jens Qvortrup was the invited keynote speaker to this session. Annika Månsson’s as well as Nanny Hartsmar’s and Maria Sandström’s articles which follow represent some of the breadth and depth of CLaD as a field of research at Malmö University. Another strong presence at Education, Malmö, is Sports Science. Tomas Peterson’s article provides an example from this area. The final word is given to one of the other CiCe keynote speakers, Alistair Ross, on “Human rights and education for citizenship, society and identity.

  • Cover

    Artiklar
    No. 2 (2008)

     

  • Cover

    Artiklar
    No. 1 (2008)

     

  • Cover

    Artiklar
    No. 2 (2007)

26-50 of 58