Call for paper

Temanummer 2025

Tema: Undervisning och lärande i fritidshemmet

Forskul inbjuder nu forskare och forskande lärare i Norden att skicka in artiklar till temanumret: Undervisning och lärande i fritidshemmet. Det övergripande syftet med temanumret avser att bidra med kunskaper om frågor som berör undervisning och lärande i fritidshemments verksamhet. Undervisning i fritidshemmet ska enligt läroplanen ges en vid tolkning en ”där omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet.” 

Anvisningar för att inkomma med artikelförslag till temanumret

Endast originalartiklar accepteras. Du som vill medverka i detta temanummer ombeds skicka in en sammanfattning om max 500 ord samt max fem nyckelord senast den 30 september 2024 till: info@forskul.se

Artiklarna kommer att granskas både utifrån hur väl de svarar mot temanumrets övrgripande syfte och tidskriftens syfte. Språket i manuskriptet kan vara svenska, danska eller norska. Artiklarna ska följa Forskuls allmänna anvisningar.

Gästredaktörer för temanumret är Björn Haglund, docent i barn och ungdomsvetenskap Högskolan i Gävle och  Inger Eriksson, professor i pedagogik, Stockholms universitet.

Tidsplan

Abstract insändes senast 30 september 2024

Beslut om inkomna artikelförslag 31 oktober 2024 (vilka artiklar som är relevanta för temanumret och som kan komma att antas för publicering)

Artikelmanus insändes senast 28 februari 2025

Preliminär publicering planerad till september 2025