Design för kontextualiserad grammatikundervisning

Författare

  • Agnes Strandberg
  • Stefan Lundström

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v11i2.18409

Nyckelord:

kontextualiserad grammatikundervisning, metalingvistisk förståelse, svenskämnet, undervisningsdesign

Abstract

Den här artikeln utgår från en designbaserad forskningsansats där forskare och lärare i samverkan har skapat och genomfört kontextualiserad grammatikundervisning. I artikeln analyseras vilka förutsättningar som designelementen induktiva arbetssättdiskussionvisualisering och integrering skapar för att arbeta med gymnasieelevers metalingvistiska förståelse. Materialet består av fokusgruppsamtal med lärarna, elevenkäter och observationsanteckningar av forskaren. Den kvalitativa innehållsanalysen visar att den öppna ingång som de induktiva gruppövningarna innebar, skapade goda förutsättningar för att tala om språkets form och funktion, men också att den utmanade lärarens roll som kunskapsförmedlare. Användningen av färgkoder i undervisningen visade sig även fungera som ett gemensamt språk när elever är i färd med att utveckla metalingvistisk förståelse. Grammatikens integrering till andra innehållsmoment i svenskundervisningen skapade slutligen ett helhetsperspektiv på språket och därmed svenskämnet.

Författarbiografier

Agnes Strandberg

Agnes Strandberg är doktorand i Svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet och är en del av Forskarskolan praktiknära skolforskning (PROFS).

Stefan Lundström

Stefan Lundström är biträdande professor i Svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. Han driver flera praktiknära forskningsprojekt inriktade mot svenskämnet.

Downloads

Publicerad

2023-06-13

Referera så här

Strandberg, A., & Lundström, S. (2023). Design för kontextualiserad grammatikundervisning. Forskning Om Undervisning Och lärande, 11(2), 53–77. https://doi.org/10.61998/forskul.v11i2.18409

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.