Socialt rättvis och inkluderande undervisning i idrott och hälsa

Författare

  • Lena Larsson Linnéuniversitetet
  • Susanne Linnér Linnéuniversitetet
  • Katarina Schenker Linnéuniversitetet
  • Göran Gerdin Linnéuniversitetet

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v11i2.18418

Nyckelord:

idrott och hälsa, inkludering, jämlikhet, social rättvisa

Abstract

Syftet med den studie som ligger till grund för artikeln var att öka förståelsen för hur lärare i idrott och hälsa kan bedriva en inkluderande undervisning som kännetecknas av social rättvisa och där alla elever har möjlighet att delta och lyckas. Studien genomfördes inom ramen för ett internationellt samarbetsprojekt som undersökte hur lärare i idrott och hälsa hanterar frågor om inkludering, jämlikhet och social rättvisa i undervisningen. I denna artikel redovisas resultat från observationer av undervisning i idrott och hälsa i årskurs 7 till 9 i Sverige med tillhörande intervjuer av fem lärare i ämnet. Resultaten visar att lärarna använde sig av flera olika strategier kopplat till tre huvudteman: (1) skapa goda relationer med och mellan elever, (2) anpassningar för att utjämna ojämlikheter och (3) stötta de som behöver. Trots de goda exempel som lyfts i denna artikel, behöver undervisningspraktiker vidareutvecklas som inte bara hanterar utan även kan utmana och förändra rådande normer och värderingar i ämnet.

ENGLISH:

Socially just and inclusive teaching practices in physical education and health

The purpose of the study that forms the basis of the article was to increase the understanding of how physical education and health teachers can teach in more inclusive and socially just ways. The study was carried out within the framework of an international collaborative project that examined how teachers of physical education and health handle issues of inclusion, equity and social justice in practice This article reports results from observations of physical education and health lessons in grades 7 to 9 in Sweden and follow-up interviews with five teachers in this subject. The results show that the teachers used several different strategies related to three main themes: (1) creating good relationships with and between students, (2) adaptations to equalise inequalities and (3) supporting those who need it. Despite the good examples highlighted in this article, teaching practices need to be further developed that not only deal with but can also challenge and change prevailing norms and values in the subject.

Keywords: Physical education and health, Social justice, Inclusion, Equity

Författarbiografier

Lena Larsson, Linnéuniversitetet

Lena Larsson är universitetslektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hon forskar om reproduktion av värden och normer inom lärarutbildning, idrott och hälsa samt idrottsrörelsen.

Susanne Linnér, Linnéuniversitetet

Susanne Linnér är docent i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hon forskar om etik, lärande och ledarskapsfrågor inom barn/ungdoms-idrott, elitidrott samt idrott och hälsa.

Katarina Schenker, Linnéuniversitetet

Katarina Schenker är docent i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning handlar om idrottsdidaktik och idrottsrelaterad verksamhet i lärarutbildningen, skolan och idrottsrörelsen.

Göran Gerdin, Linnéuniversitetet

Göran Gerdin är docent i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Han forskar om genus, kropp, inkludering och jämlikhet kopplat till skolämnet idrott och hälsa.

Downloads

Publicerad

2023-06-13

Referera så här

Larsson, L., Linnér, S., Schenker, K., & Gerdin, G. (2023). Socialt rättvis och inkluderande undervisning i idrott och hälsa. Forskning Om Undervisning Och lärande, 11(2), 109–134. https://doi.org/10.61998/forskul.v11i2.18418

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.