”Du hör att nu liksom spinner han som en katt” – transformation av ett yrkeskunnande till ett undervisningsinnehåll

Författare

  • Jan Axelsson Karlstads universitet
  • Nina Kilbrink Karlstads universitet
  • Stig-Börje Asplund Karlstads universitet

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v11i1.18433

Nyckelord:

CAVTA, learning study, samtalsanalys, transformation, variationsteori, yrkesämnesdidaktik

Abstract

Denna studie behandlar transformation av yrkeskunnande till ett undervisningsinnehåll. I fokus är hur svetslärare synliggör ljud och hörselintryck i förhållande till lärandeobjektet ’inställningar av strömkällan i svetsmetoden MIG/MAG’, samt hur elevers förståelse kan uppvisas i undervisningen. Det saknas både praktiknära studier och ämnesdidaktisk forskning i det forskningsfält som behandlar yrkesutbildning. Syftet är därför att bidra med kunskap om vad som händer när svetslärare i en learning study systematiskt transformerar yrkesämneskunskap i undervisning av ett lärandeobjekt i svetsmetoden MIG/MAG. Empirin består av dokumenterade lärarlagssamtal och filmade undervisningspass. Resultaten påvisar yrkesämnesdidaktikens komplexitet och däri görs kopplingar till ett yrkeskunnandes transformation till ett undervisningsinnehåll.

Vocational teachers’ transformation of vocational knowing into subject-specific educational content

Transformation of welding teachers' vocational knowing into subject-specific educational content is the focus of this study. The article displays the process of a learning study, in which welding teachers visualize sound as an aspect of making the correct settings in MIG/MAG welding as well as how students' understanding can be demonstrated. The aim of the study is to contribute with knowledge regarding what happens when welding teachers in a learning study systematically transform subject-specific vocational knowledge to an object of learning in the welding method MIG/MAG. The data consists of the welding teacher team's documented meetings and film material from teaching situations. The complexity of subject-specific education within VET is shown with the use of the transformation concept.

Keywords: Transformation, CAVTA, Variation theory, Conversation analysis, Learning study, VET

Författarbiografier

Jan Axelsson, Karlstads universitet

Jan Axelsson är yrkeslärare på det industritekniska programmet och licentiand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.

Nina Kilbrink, Karlstads universitet

Nina Kilbrink är docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hon forskar bland annat om yrkeslärande, teknikens didaktik och kopplingen mellan skola och arbetsliv.

Stig-Börje Asplund, Karlstads universitet

Stig-Börje Asplund är docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Han forskar bland annat om yrkeslärande och pojkars och mäns läspraktiker.

Downloads

Publicerad

2023-04-13

Referera så här

Axelsson, J., Kilbrink, N., & Asplund, S.-B. (2023). ”Du hör att nu liksom spinner han som en katt” – transformation av ett yrkeskunnande till ett undervisningsinnehåll. Forskning Om Undervisning Och lärande, 11(1), 29–54. https://doi.org/10.61998/forskul.v11i1.18433

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.