Att förhålla sig till heteronormen i förskola och skola – Några homo- och bisexuella lärares sätt att hantera den heteronormativitet de upplever på arbetsplatsen

Författare

  • Mattias Lundin

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v1i11.27595

Nyckelord:

heteronormativitet, homosexualitet, lärarperspektiv

Abstract

Detta projekt syftar till att öka medvetenheten om homo- och bisexuella lärares vardag i svensk skola och förskola genom att belysa några av dessa lärares erfarenheter. Datainsamlingen grundar sig på skriftliga berättelser och analysen är genomförd med ett deltagarorienterat förhållningssätt där informanterna haft inflytande på urval och analys. Ett queerteoretiskt ramverk applicerades på det empiriska materialet och resultaten består av fyra strategier som beskriver hur dessa lärare hanterar de normrelaterade situationer som uppstår. Tolkningen visar att lärarna känner sig tvingade att säga ifrån och att anpassa sig men att man också helt enkelt undviker samtalsämnen och känsliga situationer. Det empiriska materialet ger också exempel på hur man kan arbeta för att skapa en förebild. Resultaten indikerar att arbete med att främja normmedvetenhet och ett öppet förhållningssätt är betydelsefullt för att underlätta allas varande i skolan.

Författarbiografi

Mattias Lundin

Mattias Lundin är grundskollärare och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, Campus Kalmar. Han har gjort studien i samarbete med Lärarförbundets HBT-nätverk. Nätverket, för lärare och skolledare, ger stöd och möjlighet till diskussion i frågor som handlar om att vara HBT-person och arbeta i skolan.

Downloads

Publicerad

2013-12-17

Referera så här

Lundin, M. (2013). Att förhålla sig till heteronormen i förskola och skola – Några homo- och bisexuella lärares sätt att hantera den heteronormativitet de upplever på arbetsplatsen. Forskning Om Undervisning Och lärande, 1(11), 30–43. https://doi.org/10.61998/forskul.v1i11.27595

Nummer

Sektion

Originalartiklar