Kvalitetskriterier för publicering av artiklar i Forskul

Kunskapstillskott
Forskul presenterar forskning av hög vetenskaplig kvalitet relaterat till skolans samtliga ämnesområden och åldersgrupper (från förskola till vuxenutbildning). Det handlar såväl om forskning som fördjupar förståelsen för konkreta frågor om vad barn/elever ska utveckla kunskap om eller olika aspekter av undervisningen, som om forskning som utvecklar metoder och instrument för exempelvis bedömning av elevers kunnande. De praktikrelevanta resultat som publiceras ska ha en stabil empirisk grund och knutna till tidigare forskning och på så vis bli en del i ett kumulativt kunskapsbygge – lärares professionella kunskapsbas.

Praktisk och teoretisk relevans – problemet/forskningsfrågans vikt/angelägenhetsgrad
•Problemet/forskningsfrågan som adresseras i artikeln bidrar med viktig kunskap till såväl verksamma lärare som forskare.
•Problemet/forskningsfrågan är förankrad i tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter och bygger på trovärdiga källor, t.ex. peer-reviewed tidskriftsartiklar.
•Syftet med artikeln är tydligt framskrivet.
•Frågeställningarna eller forskningshypoteserna är tydligt uttryckta i artikeln.

Teoretisk och metodisk kvalitet
•Det/de teoretiska perspektiv som används är välmotiverade och grundade i syfte och frågeställningar.
•Forskningsdesign och metodval är väl argumenterade för (i relation till typ av studie, problem, syfte och frågeställningar).
•Metodiska aspekter är tydligt beskrivna (urval, typ och omfattning av data, databearbetning och analys).
•Etiska överväganden och information om datalagring är angivna.
•Studiens kvalitet, trovärdighet och giltighet (reliabilitet och validitet) är väl underbyggda.

Resultatets framställning, förankring och användbarhet
•Resultatet som presenteras svarar väl mot syfte och frågeställningar (eller hypoteser) och kunskapsbidraget lyfts tydligt.
•Resultatet redovisas i en logisk kommunikativ struktur, anpassad till typ av data och analys.
•Resultatet är underbyggt med relevanta utdrag ur data och/eller empiriskt material.
•De slutsatser som dras ska vara förankrade i syfte och frågeställningar, tidigare forskning, teoretiska utgångspunkter samt data.

Läsbarhet – struktur och språkliga framställning
Forskul är en vetenskaplig tidskrift som även ska vara tillgänglig för intresserade läsare som inte har fördjupade kunskaper inom ett enskilt forskningsområde. Texten ska med andra ord vara vetenskapligt stringent och språkligt tillgänglig. För att öka tillgängligheten och läsbarheten är det viktigt att sträva efter aktiva meningar, konkretiseringar och stringens i struktur och innehåll. Förklaringar av icke allmänt kända uttryck eller teoretiska begrepp ges exempelvis i fotnot.

Forskul utgår från språk och referenshantering enligt APA 7, men på svenska och utifrån Språkrådets Svenska skrivregler. Forskul har sammanställt utförliga riktlinjer som författarna ska följa gällande struktur, formalia och språk- och referenshantering. Det går även att ladda ner Forskuls Riktlinjer för språk och formalia.

Ladda ner kvalitetskriterier för publicering av artiklar i Forskul.