Kvalitetskriterier för publicering av artiklar i Forskul

Kunskapstillskott
Forskul presenterar forskning av hög vetenskaplig kvalitet relaterat till skolans samtliga ämnesområden och åldersgrupper (från förskola till vuxenutbildning). Det handlar såväl om forskning som fördjupar förståelsen för konkreta frågor om vad barn/elever ska utveckla kunskap om eller olika aspekter av undervisningen, som om forskning som utvecklar metoder och instrument för exempelvis bedömning av elevers kunnande. De praktikrelevanta resultat som publiceras ska ha en stabil empirisk grund och knutna till tidigare forskning och på så vis bli en del i ett kumulativt kunskapsbygge – lärares professionella kunskapsbas.

Praktisk och teoretisk relevans – problemet/forskningsfrågans vikt/angelägenhetsgrad
•Problemet/forskningsfrågan som adresseras i artikeln bidrar med viktig kunskap till såväl verksamma lärare som forskare.
•Problemet/forskningsfrågan är förankrad i tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter och bygger på trovärdiga källor, t.ex. peer-reviewed tidskriftsartiklar.
•Syftet med artikeln är tydligt framskrivet.
•Frågeställningarna eller forskningshypoteserna är tydligt uttryckta i artikeln.

Teoretisk och metodisk kvalitet
•Det/de teoretiska perspektiv som används är välmotiverade och grundade i syfte och frågeställningar.
•Forskningsdesign och metodval är väl argumenterade för (i relation till typ av studie, problem, syfte och frågeställningar).
•Metodiska aspekter är tydligt beskrivna (urval, typ och omfattning av data, databearbetning och analys).
•Etiska överväganden och information om datalagring är angivna.
•Studiens kvalitet, trovärdighet och giltighet (reliabilitet och validitet) är väl underbyggda.

Resultatets framställning, förankring och användbarhet
•Resultatet som presenteras svarar väl mot syfte och frågeställningar (eller hypoteser) och kunskapsbidraget lyfts tydligt.
•Resultatet redovisas i en logisk kommunikativ struktur, anpassad till typ av data och analys.
•Resultatet är underbyggt med relevanta utdrag ur data och/eller empiriskt material.
•De slutsatser som dras ska vara förankrade i syfte och frågeställningar, tidigare forskning, teoretiska utgångspunkter samt data.

Läsbarhet – struktur och språkliga framställning
Forskul är en vetenskaplig tidskrift som även ska vara tillgänglig för intresserade läsare som inte har fördjupade kunskaper inom ett enskilt forskningsområde. Texten ska med andra ord vara vetenskapligt stringent och språkligt tillgänglig. För att öka tillgängligheten och läsbarheten är det viktigt att sträva efter aktiva meningar, konkretiseringar och stringens i struktur och innehåll. Förklaringar av icke allmänt kända uttryck eller teoretiska begrepp ges exempelvis i fotnot.

Kvalitetskriterier
•Referenser följer APA 7* – anpassade efter Svenska skrivregler (Karlsson, 2017).
•Svenska termer och begrepp rekommenderas, utom vid väletablerade begrepp eller då innehållet kräver termer, begrepp eller citat på annat språk.
•Skriv ut förkortningar i löpande text (utom vid referenshänvisningar i parenteser).
•Kursiveringar används återhållsamt (fet stil eller understrykningar undvikes)
•Excerpt och specialformaterade utdrag, såsom tabeller, biläggs som separata bilder (jpeg, png eller PDF).
•Citat är ordagrant återgivna med tydlig källhänvisning.
•Texten har en logisk och kommunikativ struktur och följer svenska skrivnormer. Användning av underrubriker (med max tre rubriknivåer), styckesindelningar, nyckelmeningar och övergångsmeningar ökar läsbarheten.

*ForskUL följer APA 7 (för svensk version se till exempel Karlstads universitets anpassade svenska manual) med följande undantag:

• Vid referenshänvisningar inom parentes används endast svenska förkortningar (jfr, m.fl. och Red.).
• På svenska anges inte kommatecken före & i referenslistan

Notera att i APA 7 har antalet författare som anges i löpande text kraftigt begränsats; vid en eller två författare så skrivs namnen ut, medan i de fall då författarna är tre eller fler så skriv endast första namnet ut, övriga författare anges "med flera". Detta gäller även första gången referensen nämns. Notera vidare att i referenslistan uppges samtliga författare.En annan förändring i och med APA7 är att förlagsort inte längre anges, endast förlagets namn.
I APA 7 används konsekvent författare och år i löpande text för att hänvisa till en referens, även när samma referens återkommer (dvs. ibid eller a.a. används inte).

Ladda ner kvalitetskriterier för publicering av artiklar i Forskul.