Ramfaktorteori och praktiskt förnuft

Författare

  • Sverker Lindblad
  • Göran Linde
  • Lars Naeslund

Abstract

Den ramfaktorteoretiska ansatsen diskuteras här relativt studier av lärare som aktörer i skolans värld. Med utgångspunkt i Georg Henrik von Wrights arbete om praktiskt förnuft relaterat till samhällelig kontext behandlas ramfaktorteorins möjligheter och begränsningar i enkel och utvidgad form. Det pedagogiska arbetets yttre och inre logik diskuteras liksom undervisningens inne-håll. Spänningsfältet mellan ramfaktorteori och praktiskt förnuft synliggör å ena sidan sociala fakta i lärares arbete och å andra sidan det praktiska förnuftets bety-delse i skolans värld.

Downloads

Publicerad

2013-07-09

Referera så här

Lindblad, S., Linde, G., & Naeslund, L. (2013). Ramfaktorteori och praktiskt förnuft. Pedagogisk Forskning I Sverige , 4(1), 93. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/52685

Nummer

Sektion

Artiklar