Klass, kultur och inkludering: En pedagogisk brännpunkt för framtidens special pedagogiska forskning

Författare

  • Rolf Helldin Institutionen för individ, omvärld och lärande, Lärarhögskolan i Stockholm

Abstract

I den här artikeln jämförs betingelserna för två alternativa pedago­giker som kan användas för att motverka de inkluderingssvårigheter i skolan som uppstår ur skillnader i kulturellt ursprung eller klasstillhörighet. De två pedagogi­kerna tar sin utgångspunkt i det socialpolitiska begreppet» affirmation», det vill säga bekräftelse av olikhet i form av differentierande och kompenserande åtgärder och begreppen dekonstruktion och transformation. De senare innebär pedagogisk ana­lys, bearbetning och förändring på sikt av grundläggande orättvisa strukturer i utbildning och samhälle. De två alternativa pedagogikerna relateras till skolans beroende av en traditionell liberal välfärdsteori, och texten visar hur den liberala välfärdsteorin motverkar inkludering i skolan. I artikeln diskuteras också möjlig­heten att inom den specialpedagogiska forskningen närmare utreda hur de två alternativa pedagogikerna skulle kunna samverka, varvid det framkommer att det fort{ ar ande är oklart hur de specialpedagogiska motsättningar som specificeras i artikeln ser ut i detalj.

Downloads

Publicerad

2018-12-05

Referera så här

Helldin, R. (2018). Klass, kultur och inkludering: En pedagogisk brännpunkt för framtidens special pedagogiska forskning. Pedagogisk Forskning I Sverige , 12(2), 119–134. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/52725

Nummer

Sektion

Artiklar