Distans och närhet: Om dataanalys i forskarlag
Abstract
Föreliggande artikel tar sin utgångspunkt i svårigheter som ofta är förknippade med dataanalys i kvalitativa studier och rör hur man i pedagogiska studier, genom att forska i lag, kan utveckla forskningsdesign och kvalitativ analysmetod så att empiriska data ges möjlighet att bidra till utveckling inom ett visst teoretiskt perspektiv. Steg och tillvägagångssätt diskuteras i en metodansats som karaktäriseras av intersubjektiv dataanalys integrerad i datainsamling samt av ett gemensamt meningssammanhang och nyttjande av fotnoter, frågetecken och metaforer. En slutsats är att fungerande lagarbete ger möjlighet till såväl fördjupning som kvalitetshöjning och koncentrerad tidsanvändning. Inomvetenskapliga forskarlag bör dock beakta risken för »grupptänk» i olika varianter och kritiskt granska analysarbetet i detta avseende.Downloads
Publicerad
2011-04-14
Referera så här
Döös, M., & Wilhelmsson, L. (2011). Distans och närhet: Om dataanalys i forskarlag. Pedagogisk Forskning I Sverige , 12(2), 135–153. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/52733
Nummer
Sektion
Artiklar

