Kvalitetsarbete i förskolan belyst genom tre ledningsnivåer

Författare

  • Karin Rönnerman
  • Anette Olin

Abstract

I denna artikel presenteras en studie genomförd i förskolan i två kommuner med syfte att studera hur kvalitetsarbetet leds på olika nivåer: förvaltningsnivå, förskolenivå och verksamhetsnivå. På verksamhetsnivå innebär ledningen att förskollärare handleder kollegor. Resultaten analyseras utifrån teorin om praktikarkitektur där de kulturella-diskursiva, materiella-ekonomiska och socialapolitiska arrangemangen studeras utifrån hur de möjliggör och begränsar vad som sker i en praktik. Dessutom studeras vilka möjligheter och begränsningar en praktik utgör för en annan praktik i ledningen av förskolans kvalitetsarbete. I resultaten framkommer en skillnad mellan de två kommunerna i hur kvalitetsarbetet organiseras och på vilket sätt de tre ledningspraktikerna utgör förutsättningar för varandra. I den ena kommunen betonas delaktighet och gruppnivå medan det i den andra finns en tydligare diskurs om styrning och ansvar på individnivå.

Downloads

Publicerad

2014-08-23

Referera så här

Rönnerman, K., & Olin, A. (2014). Kvalitetsarbete i förskolan belyst genom tre ledningsnivåer. Pedagogisk Forskning I Sverige , 18(3-4), 175–196. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/53425

Nummer

Sektion

Tema: Skolutveckling och ledarskap