Erfarenheter från Region Stockholms telefonlinje om covid-19 på olika språk - Interkulturell kommunikation i samarbete mellan vård och civilsamhälle
Nyckelord:
covid-19, hälsokommunikation, civilsamhälle, interkulturell, jämlik hälsaAbstract
Under två månader våren 2020 bedrev Region Stockholm en telefonlinje om covid-19 på olika språk bemannad av Transkulturellt Centrums hälsokommunikatörer. Syftet var att ge en allmän information om covid-19. Telefonlinjen var inte en sjukvårdsupplysning utan ett komplement till 1177, men gav den som ringde möjlighet att ställa frågor och samtala på sitt eget modersmål kring covid-19. Den regionala telefonlinjen övergick senare till att bli nationell. Trots ett omfattande informationsarbete om telefonlinjen var det en utmaning att nå ut till vissa språkgrupper. Vikten av samarbete med civilsamhället för att få kontakt med individer i grupper som riskerar stå utanför svensk myndighetsinformation blev tydlig. En Iärdom är att i krishantering behövs upparbetande kontakter och kommunikationsvägar inriktade på en välfungerande och inkluderande interkulturell kommunikation som når alla grupper i en befolkning.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.