En habiliterings samverkan med skolor och föräldrar: Organisering – rådgivning – hierarkier

Authors

  • Per-Åke Rosvall
  • Anna Norrström

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v93i1.42494

Keywords:

samverkan, individens bästa, föräldrastöd, specialpedagog, nedskärning

Abstract

I denna artikel presenteras en studie av en habiliterings samverkan med skolor och föräldrar där aktörerna studerades genom deltagande observationer och intervjuer. Syftet i föreliggande artikel är att problematisera samverkans organisering och rådgivningssituation i förhållande till makt och hierarkiska strukturer. Enligt aktörerna i studien var det främsta syftet med samverkan informationsspridning och rådgivning. Resultatet visar dock att man under samverkansmöten ofta snarare hamnade i känslomässiga utbyten än i att diskutera pedagogiska dilemman. Analysen visade dessutom att frågor om makt var ett av de viktigaste inslagen i samverkanssituationen utan att det av aktörerna lyftes som primärt.

Author Biographies

Per-Åke Rosvall

Lektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.

Anna Norrström

Doktorand vid Sektionen för lärarutbildning, Högskolan i Borås.

Downloads

Published

2016-03-09

How to Cite

Rosvall, P.- Åke, & Norrström, A. (2016). En habiliterings samverkan med skolor och föräldrar: Organisering – rådgivning – hierarkier. Socialmedicinsk Tidskrift, 93(1), 97–105. https://doi.org/10.62607/smt.v93i1.42494

Similar Articles

<< < 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.