”Ja, så tänker vi också …” – Ett programteoretiskt perspektiv på det nationella Lärandeprojektet – Vård på lika villkor

Författare

  • Osman Aytar

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v92i2.42746

Nyckelord:

Programutvärdering, intressenter, primärvård, jämlikhet, arbetssätt

Abstract

Att utveckla en programteori för ett projekt och utvärdera projektet utifrån denna
programteori har både sina förtjänster och begränsningar. Dessa förtjänster
och begränsningar kan i sin tur bero på det rådande förhållningssättet
gentemot en bestämd programteori. Denna studie handlar om att undersöka
hur olika faser och delar av det nationella Lärandeprojektet – Vård på lika
villkor (2011-2014) fungerat i förhållande till den programteori som utvecklats i
början av projektet. Resultatet visar att det programteoretiska perspektivet på
projektet bidragit till en bättre strukturering av de olika formerna av utvärdering,
gett en bredare förståelse av projektet olika delar och gett bättre möjligheter
till att förbättra uppföljning av projektet av forskargruppen i samarbete
med projektledningen på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och de
deltagande vårdverksamheterna.

Författarbiografi

Osman Aytar

Docent i socialt arbete
Mälardalens högskola
Akademin för hälsa, vård och välfärd

Downloads

Publicerad

2015-06-08

Referera så här

Aytar, O. (2015). ”Ja, så tänker vi också …” – Ett programteoretiskt perspektiv på det nationella Lärandeprojektet – Vård på lika villkor. Socialmedicinsk Tidskrift, 92(2), 116–131. https://doi.org/10.62607/smt.v92i2.42746

Nummer

Sektion

Tema: Vård på olika villkor – lärande för en jämlik primärvård

Liknande artiklar

<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.