Kärlekssånger - en täckmantel för förbjudna begär

Författare

  • Katarina A Karlsson

Nyckelord:

lute songs, love songs, female and male personae, same-sex desire, the ‘comic rape’, practice-lead research

Abstract

Love is the most common theme in songs of all ages. But love is and has always been a cloak under which power, threats and pursuit are performed, and it can also ventriloquy illicit desires.

In this article I will argue that love songs with female personas can have been used to express same-sex desire in the aristocratic, male, homo social coteries of the early modern England, while the majority of the Elizabethan love songs, those with male personas, often use the same rhetoric as that of a perpetrator of woman battering. The article also shows how the bodily perception of singing the songs reveals information which remain hidden to a reader.

Författarbiografi

Katarina A Karlsson

Katarina A Karlsson är journalist och sångerska, disputerad 2011 inom musikalisk gestaltning med avhandlingen ‘Think’st thou to seduce me then?’: Impersonating songs with female personas by Thomas Campion (1567-1620). Just nu leder hon ett tre-årigt forskningsprojekt: “Det essentiellt ‘feminina’ – en kartläggning genom konstnärlig praktik av det feminina territorium som den tidigmoderna musiken erbjuder” finansierat av Vetenskapsrådet.

Downloads

Publicerad

2017-01-26

Referera så här

A Karlsson, K. (2017). Kärlekssånger - en täckmantel för förbjudna begär. Svensk Tidskrift för Musikforskning Swedish Journal of Music Research, 98, 45–69. Hämtad från https://publicera.kb.se/stm-sjm/article/view/33637

Nummer

Sektion

Artiklar

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.