Med romantikken i bakspejlet.

Tobias Norlind-föreläsning, Växjö 7 juni 2006

Författare

  • Søren Møller Sørensen

Abstract

Romanticism in the rear view mirror
The article engages in the discussion of the aesthetics of the German romanticists and the emergence of the concept of the musical work. In many contributions to this debate – most noticeably those of Carl Dahlhaus – German romanticism is pointed
out as the main contributor to the development of the work concept. This article argues that the strong link between the romanticists and the aesthetics of the musical work asserted by Dahlhaus and his followers needs to be reconsidered. Apparently
we have to do with a kind of anamnesic historiography, where contemporary issues in the historiographer’s intellectual environment too forcefully impose a too narrow perspective. A less biased reading reveals a multifarious and open discourse with
relatively little emphasis on the work issue and a delicate attentiveness to immediate sensual qualities of sound.

Författarbiografi

Søren Møller Sørensen

Søren Møller Sørensen är lektor i musikvetenskap vid Köpenhams universitet sedan 1998. Doktorsavhandlingen (1992) presenterade en bred historisk undersökning av det musikaliska verkbegreppet. Senare arbeten har avhandlat nutida konstmusik och musikvetenskapens teorier och metoder. För närvarande arbetar Sørensen med ett klangforskningsprojekt som förenar ett historiskt och ett samtida perspektiv.

Downloads

Publicerad

2007-05-31

Referera så här

Møller Sørensen, S. (2007). Med romantikken i bakspejlet.: Tobias Norlind-föreläsning, Växjö 7 juni 2006. Svensk Tidskrift för Musikforskning Swedish Journal of Music Research, 89, 11–29. Hämtad från https://publicera.kb.se/stm-sjm/article/view/34213

Nummer

Sektion

Artiklar