Ellen Key och Richard Wagner

Författare

  • Ulla Åkerström Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg universitet

DOI:

https://doi.org/10.58698/stm-sjm.v107.46750

Nyckelord:

Ellen Key, Richard Wagner, Cosima Wagner, Bayreuther Festspiele, Der Ring des Nibelungen

Abstract

Den svenska författaren Ellen Key (1849-1926) behandlade flera olika ämnesområden i sina skrifter och hade ett stort intresse för konst och litteratur. Däremot var hon ytterst sparsam med kommentarer om musik, även om hon närde ett intresse för konstarten. Hon nämner Wagner sporadiskt i sina böcker och kopplar honom då till Nietzsche. Därför är de efterlämnade redogörelser som behandlar hennes besök i Bayreuth och Festspelen i augusti 1906 av stort intresse. I Bayreuth såg hon flera uppsättningar: Der Ring des Nibelungen, Tristan und Isolde och Parsifal. I sina egna reseanteckningar och i ett långt brev skickat hem till vännerna i Sverige, berättar hon om sina intryck, sin beundran för Cosima Wagner och sin ambivalenta hållning till Nibelungenringen, som hon tyckte var för lång, innehöll för många upprepningar och var alltför tillkrånglad, samtidigt som hon menar att musiken stundom är gudomlig. Man kan inte tolka hennes utlåtanden som att hon var en övertygad wagnerian, men hon var inte heller okänslig för verken. Hennes totala helhetsintryck av Festspelen är dock positivt.

Downloads

Publicerad

2025-06-24

Referera så här

Åkerström, U. (2025). Ellen Key och Richard Wagner. Svensk Tidskrift för Musikforskning Swedish Journal of Music Research, 107, 22–35. https://doi.org/10.58698/stm-sjm.v107.46750

Nummer

Sektion

Artiklar

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.