Ellen Key och Richard Wagner
DOI:
https://doi.org/10.58698/stm-sjm.v107.46750Nyckelord:
Ellen Key, Richard Wagner, Cosima Wagner, Bayreuther Festspiele, Der Ring des NibelungenAbstract
Den svenska författaren Ellen Key (1849-1926) behandlade flera olika ämnesområden i sina skrifter och hade ett stort intresse för konst och litteratur. Däremot var hon ytterst sparsam med kommentarer om musik, även om hon närde ett intresse för konstarten. Hon nämner Wagner sporadiskt i sina böcker och kopplar honom då till Nietzsche. Därför är de efterlämnade redogörelser som behandlar hennes besök i Bayreuth och Festspelen i augusti 1906 av stort intresse. I Bayreuth såg hon flera uppsättningar: Der Ring des Nibelungen, Tristan und Isolde och Parsifal. I sina egna reseanteckningar och i ett långt brev skickat hem till vännerna i Sverige, berättar hon om sina intryck, sin beundran för Cosima Wagner och sin ambivalenta hållning till Nibelungenringen, som hon tyckte var för lång, innehöll för många upprepningar och var alltför tillkrånglad, samtidigt som hon menar att musiken stundom är gudomlig. Man kan inte tolka hennes utlåtanden som att hon var en övertygad wagnerian, men hon var inte heller okänslig för verken. Hennes totala helhetsintryck av Festspelen är dock positivt.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Ulla Åkerström

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till STM-SJM behåller copyright till verket med första utgivningsrätt till Svenska samfundet för musikforskning. Läs tidskriftens policy om upphovsrätt och licenser.
