Call for Papers: Att tänka teori i utbildningsvetenskaplig forskning relationer mellan teori, empiri och praktik

2025-10-30

I utbildningsvetenskaplig forskning är förhållandet mellan teori och empiri långt ifrån entydigt. Tvärtom präglas fältet av en mångfald av synsätt på vilken roll teorier bör spela, när de bör introduceras, hur de formar forskningsprocessen och i vilken mån de bör styras av eller styra det empiriska materialet. Hur en studie förhåller sig till teori får ofta metodologiska, ontologiska och epistemologiska konsekvenser, liksom forskningsetiska implikationer. Det finns inga enkla svar på hur teori bör användas i praktiknära forskning, men desto större behov av att kritiskt reflektera över hur teoretiska ställningstaganden påverkar förståelsen av utbildning, lärande och pedagogisk praktik.

Detta temanummer av Utbildning och Lärande välkomnar artiklar som undersöker teoriers funktion, betydelse och konsekvenser i utbildningsvetenskapliga studier. Vi efterlyser bidrag som belyser relationen mellan teori och empiri, liksom arbetet med att teoretisera pedagogiska praktiker i komplexa kontexter. Det kan handla om hur teori används för att analysera data, men också om hur empiriskt arbete kan generera eller utmana teori. Vi välkomnar även texter som diskuterar de ontologiska och epistemologiska grunder forskningsdesignen vilar på, och hur dessa påverkar forskningspraktiken.

Möjliga teman för artiklar inkluderar exempelvis:

  • Hur teori används och gestaltas i praktiknära forskning
  • Empirins möjlighet att utmana eller generera teori
  • Teoretisering som pedagogisk och didaktisk praktik
  • Ontologiska och epistemologiska grunder i utbildningsvetenskaplig forskning
  • Metodologiska konsekvenser av teoretiska vägval
  • Kritiska perspektiv på teorins roll i utbildningsfältet
  • Utbildningshistoriska perspektiv på teorins funktion
  • Vi välkomnar både empiriska, teoretiska, metodologiska och reflexiva bidrag som bidrar till en fördjupad förståelse av teoretiseringens roll i pedagogisk forskning.

Praktisk information

För att bidra till temanumret önskar vi först en synopsis av tänkt artikel. Synopsisen bör vara cirka en A4-sida (ca 400-600 ord) och innehålla:

  • Artikeltitel
  • Kort beskrivning av syfte, frågeställning, metod och teoretiskt ramverk
  • En översikt av det förväntade kunskapsbidraget

Skicka din synopsis som Word-fil till: utbildning-och-larande@du.se

Deadline har förlängts till den 1 november 2025

Redaktionen återkommer med besked om antagning inom tre veckor efter detta datum.

Författare till antagna synopsis bjuds därefter in att skicka in fullständigt manus till: https://publicera.kb.se/ul

Deadline för färdigt artikelmanus är: 1 februari 2026.